Irene bytte bana och siktade mot en tryggare anställning

Byta bana

Efter två uppsägningar kände Irene Arnerlind att det var dags att våga satsa på att höja sin kompetens och byta bana. Hon tog kontakt med en studie- och yrkesvägledare som hjälpte henne att identifiera vilken väg hon kunde gå för att nå sina nya mål. Detta är hennes historia.

Irene Arnerlind
Irene Arnerlind utanför sin nya arbetsplats

I över två decennier ägnade Irene sitt yrkesliv åt träningsbranschen, inom olika roller och ansvarsområden. I många år arbetade hon på en stor nationell träningskedja med produkt- och verksamhetsutveckling, samt som chef med personalansvar. Trots att hon älskade branschen och delade passionen med sina kollegor, kände Irene ibland en oro över en viss bristande professionalism. Samtidigt var just denna brist en anledning till att intresset för arbetsmiljö och arbetsrätt växte.

– Under pandemin blev jag uppsagd på grund av arbetsbrist. Kort därefter fick jag en ny tjänst inom branschen hos en annan arbetsgivare. Då kom kriget i Ukraina och branschen utsattes på nytt för ekonomiska prövningar och jag blev återigen uppsagd på grund av arbetsbrist. I stället för att se det som något negativt tänkte jag att nu är det nog meningen att jag ska byta bana.

Men det var såklart inget lättvindigt beslut att ställa om. Irene kände en viss rädsla för att sätta sig i skolbänken igen efter så många år, nyss fyllda fyrtio, funderade hon över om det skulle vara svårt att lära sig som ”äldre” och hur hon skulle få ihop vardagen.
Och en av de största frågorna var så klart; Var och vad skulle hon läsa för att öka sin anställningsbarhet.

Kontakt med en studie- och yrkesvägledare

I grunden hade Irene högskoleexamen i både Företagsekonomi/Ledarskap samt Folkhälsovetenskap. Hennes valbara kurser hade handlat om människor och organisationer i utveckling. Den fysiska hälsan hade alltid stått i fokus men allt eftersom livserfarenheterna vuxit med åren, började Irene också intressera sig för människors psykiska välmående på jobbet.

-Mitt intresse för grupputveckling och ledarskap och inte minst arbetsmiljö och arbetsrätt har blivit större med åren. Så jag visste att jag ville arbeta med dessa frågor, men jag ville inte vara beroende av bara en bransch. Så jag tog kontakt med en studie- och yrkesvägledare på mitt gamla universitet som tipsade mig om att HR skulle kunna vara en bred väg för mig att gå. Hon hjälpte mig hitta en kurs via Lunds universitet i arbetsrätt, och en annan kurs; HR-arbete i Teori och praktik via Umeå universitet. Båda helt på distans. När jag hade påbörjat dessa heltidsstudier kände jag att jag ville få ut så mycket som möjligt av studietiden och hoppade därför även på en yrkesutbildning som HR-koordinator, också på distans.

Vardagsekonomi

För att klara sig ekonomiskt under studietiden tog Irene lån via CSN och det tilläggslån man kan få när man har barn samt bidrag. Hon använde också en del sparade pengar och genomförde noga planering för sina utgifter. Hon lärde sig att särskilja mellan behov och önskemål, hitta begagnade alternativ och hade dessutom ett extrajobb som gruppträningsinstruktör. Genom att vara medveten om sina ekonomiska prioriteringar och göra kloka köpbeslut gick det att få ihop livet med man, hus, barn och studier

-Jag tror vi småbarnsmammor är väldigt effektiva av oss! Jag har också ett stort driv och är väldigt målinriktad. Därför upplevde jag inte att det var några problem att få ihop vare sig tid eller ekonomi. Jag såg fram mot att bidra till något ”större” och jag önskade också ökad anställningstrygghet, varför jag siktade mot offentlig verksamhet. Det skulle ju betala sig i långa loppet.

Vardagspussel och distanskurser

Att lämna och hämta barn på förskola och skola, laga mat, närvara på föräldramöten, diska, tvätta och skjutsa till olika aktiviteter är en daglig verklighet som många föräldrar kan relatera till. Så att studierna var helt distansbaserade utan några fysiska träffar, visade sig vara en central pusselbit för att få livet att gå ihop.

-För mig var det helt avgörande! Jag hade inte haft möjligen att åka fram och tillbaka till Lund. Det hade inte heller gått att kombinera med andra studier eller mitt extrajobb, och med hämtningar och lämningar. Jag får också tacka min sambo för han skötte det mesta hemma.

Lättare att studera när man redan varit yrkesverksam

-Jag upplevde det som lyxigt med en paus i arbetslivet, mer kunskap i ryggsäcken är ju bara positivt. Kände dessutom att det gick lättare att studera nu, än direkt efter gymnasiet. Dels för att jag troligtvis var med motiverad nu och visste vad jag skulle ha studierna till, dels för att jag kunde applicera teorier, olika cases, lagar med mera i tidigare upplevda arbetslivserfarenheter. Jag gjorde klart mina studier, sadlade om och fick ett jobb som systemsamordnare inom HR på Region Halland.
Man måste ju våga satsa för att komma vidare.

Visst du att:

Den allmänna studievägledningen på Lunds universitet är öppen även för dig som är alumn.
Välkommen att läsa mer eller boka ett möte med dem. De tar emot både fysiskt på plats i Lund och via digitala möten.
Läs mer om Lunds universitets studievägledning här (lu.se)

Missa inte

Under mars månad har Alumnnätverket flera webbinarier på temat Livslångt lärande och karriär:

Webbinarium: Byta bana – vågar jag?
5 mars 2024 16:00 till 17:30

Webinar with inspiring alumnae around the globe
8 mars 2024 14:45

Webbinarium: Så fungerar omställningsstudiestödet