Nytt studiestöd för vuxna mitt i arbetslivet

Career

Drömmer du om att kompetensutveckla dig själv, kanske byta bana eller få större möjligheter på arbetsmarknaden? Du har väl inte missat att det finns ett nytt studiestöd för vuxna mitt i arbetslivet som ger dig chansen att vidareutveckla dig inom ditt yrkesområde eller helt byta bana i din karriär, samtidigt som du kan få upp till 80% av din lön!?

Från den 1 oktober 2022 tillämpas det så kallade omställningspaketet i Sverige. Omställningspaketet innebär lagändringar i arbetsrätten och att en ny lag om omställningsstudiestöd har införts. Det har även införts en ny lag om omställnings- och kompetensstöd på arbetsmarknaden.

Det nya omställningsstudiestödet är till för de som är mitt i arbetslivet och vill bredda sin kompetens för att bli mer attraktiva på arbets­­marknaden genom att bredda eller fördjupa sina kunskaper. Det gäller även för visstidsanställda och egenföretagare.

Du kan ansöka om omställningsstudiestöd för studier i upp till ett år och få upp till 80 procent av din lön. Man kan välja om man vill studera på heltid eller deltid.

Vem kan få omställningsstudiestöd och vilken utbildning kan jag läsa?

Du kan få omställningsstudiestöd från och med det år du fyller 27 till och med det år du fyller 62 år. Du ska vara etablerad på arbetsmarknaden och ha arbetat minst 8 år under de senaste 14 åren och minst 12 månader av de senaste 24 månaderna.
Kriterier för beviljat omställningsstudiestöd hittar du på csn.se

Alla utbildningar i Sverige som ger rätt till studiemedel ger också rätt till omställningsstudiestöd. Det kan till exempel vara utbildningar på universitet, högskola, Komvux, yrkeshögskola och folkhögskola. Det viktiga är att du väljer en utbildning som stärker din ställning på arbetsmarknaden.

Planera din framtida dröm och sätt dina mål

1. Ta reda på vilken omställningsorganisation du tillhör

Kollektivavtalet på din arbetsplats styr vilken omställningsorganisation du ska vända dig till. Om det inte finns kollektivavtal på din arbetsplats kontaktar du Kammarkollegiet.

Sammanställning över samtliga omställningsorganisationer

2. Planera dina studier och sök en utbildning

Du planerar och söker studier via antagning.se. Om du är osäker på vad du ska söka eller vad som passar dig kan du som alumn höra av dig till Lunds universitets studievägledare.

3. Ansök om omställningsstudiestöd och omställningsstudielån

Ansök om omställningsstudiestöd och omställningsstudielån via Mina sidor på csn.se. Observera att du ansöker om det utökade bidraget direkt hos din omställningsorganisation om du arbetar hos en arbetsgivare med kollektivavtal. Tänk på att du ofta kan ha rätt till obetald tjänstledighet från ditt arbete för att studera. Fråga din arbetsgivare eller ditt fackförbund för mer information.

Ansökningsperiod

Ansökningsperioden för kurser som ges höstterminen 2023 startar den 15 mars och stänger den 17 april 2023. Du anmäler dig på antagning.se

Ansökningsperioden för omställningsstudiestöd för studier som börjar 1 juli–31 december 2023, öppnar den 1 april 2023. Läs mer på CSN.

Kanske blir du snart Lundastudent igen? I så fall – välkommen tillbaka!

Mer information från Lunds universitet:

Kompetensutveckling och vidareutbildning genom hela livet | Lunds universitet

mars 7, 2023