Hur Lunds hållbarhetsalumner tar täten i omställningen mot framtiden

Engagerade, nyfikna och ivriga att skrida till handling. Studenterna som söker sig till Lunds universitets masterutbildningar inom hållbarhet utmärks av sitt genuina driv att förändra världen.

Pionjärer och föregångare: så kan masterprogrammen EMP (masterprogrammet i miljöstrategisk styrning) och LUMES (masterprogrammet i miljö- och hållbarhetsvetenskap) beskrivas. De är några av de äldsta tvärvetenskapliga utbildningarna i både Sverige och Europa. De startade 1995 respektive 1997, och sedan dess har söktrycket varit högt: cirka 1700 studenter söker varje år till masterutbildningarna vid Internationella miljöinstitutet och Lund University Centre for Sustainability Studies, LUCSUS.

Studenterna som idag väljer att läsa i Lund eftersöker i allt högre grad kunskap för att kunna skrida till handling berättar Maja Essebo, studierektor vid LUMES.

– Från att belysa allt som är fel med vår omvärld lägger vi större vikt inom LUMES vid att diskutera vad de kan göra åt exempelvis klimatförändringar eller orättvisa, säger Maja Essebo, forskare vid LUCSUS.

Håkan Rodhe, tidigare studierektor för EMP, och idag ansvarig för alumnnätverket vid Internationella miljöinstitutet, ser delvis samma utveckling, men betonar att själva grunden för EMP har varit förankringen i näringsliv och politik. Fokus har alltid varit att studenterna omgående ska kunna tillämpa vad de lärt sig. Praktisk implementering är även en del av MESPOM (masterprogrammet i miljövetenskap, policy och management), institutets framgångsrika European joint master som nu drivits i mer än 20 år tillsammans med tre partneruniversitet ute i Europa.

När kunskap blir handling – Lunds alumner som gör skillnad i hållbarhetsarbetet

Att så många alumner från EMP, MESPOM och LUMES går vidare till att göra aktiv skillnad inom hållbarhet och klimatarbete, tror Håkan Rodhe och Maja Essebo beror på olika faktorer. Dels integreras utbildning och spetsforskning, med möjlighet att göra uppsatser i pågående forskningsprojekt, dels arbetar programmen med praktiska moment där studenterna får lösa olika hållbarhetsutmaningar.

En annan viktig anledning är sammanhållningen – att studenterna, som bär med sig olika erfarenheter, lär sig av varandra och skapar band för livet. Just EMP, MESPOM och LUMES utmärker sig i den vi-känsla som både innevarande studenter och alumner beskriver som livsomvälvande. Samhörigheten byggs aktivt genom kick-offs, grupparbeten och dedikerade fysiska utrymmen.

– Våra alumner återvänder år efter år och undervisar aktivt på utbildningen. Det är en bra känsla: att vi har skapat ett sammanhang som är viktigt, och som ger så mycket tillbaka. Bara häromveckan fick vi besök av en alumn som ville visa sin familj: här satt vi, det här var mina lärare, säger Håkan Rodhe.

Alumner ska bli mer involverade i utbildningen och pluralism är viktigt

I framtiden vill han involvera alumnerna ännu mer i utbildningen, eftersom han ser ett växande behov att praktiskt visa hur förändringsprocesser ser ut i verkligheten. Maja Essebo i sin tur, betonar vikten av pluralism inom utbildningen.

– Vi har en viktig roll att inte bli för smala i hur vi utbildar inom hållbarhet. Att i tider av polarisering lära studenterna att kunna se olika perspektiv, även de som vitt skiljer sig från deras egna livsåskådningar. Just pluralism är en viktig grundbult inom hållbarhet.

Maja Essebo och Håkan Rodhe är stolta: över studenterna, alumnerna och alla passionerade lärare. Att få följa de som har gått utbildningarna har varit ett privilegium – inte minst för Håkan Rodhe som har haft en roll i EMP i 30 år: från ung undervisande doktorand till numera etablerad forskare.

Citat:  Forskningspublikationer är såklart jätteviktiga, men det är få saker som har större påverkan än de studenter som ger sig ut i världen och faktiskt arbetar med dessa frågor

– Forskningspublikationer är såklart jätteviktiga, men det är få saker som har större påverkan än de studenter som ger sig ut i världen och faktiskt arbetar med dessa frågor, säger Håkan Rodhe.

Ny internationell master med fokus på klimatförändringar

FN:s årliga klimatkonferens är ett exempel på forum där alumner från Lunds universitet har bidragit, bland annat som ledare för Sveriges konferensdelegation. I höstas startade Lunds universitet ett nytt masterprogram i klimatförändringar och samhälle (LUCAS). Det är den första utbildningen av sitt slag i världen.

– Vi vill visa studenterna hur de kan hantera ett förändrat klimat i samarbete med andra. Om de förstår klimatförändringarnas orsaker och effekter blir de även rustade att göra något åt dem, säger Maja Essebo som även ansvarar för LUCAS.

Maja Essebo, ansvarig för LUCAS | Håkan Rodhe, tidigare studierektor för EMP och idag ansvarig för alumnnätverket vid IIIEE | Terese Thoni, utbildningskoordinator vid Sustainability Forum | Foto: Lunds universitet.

Hållbarhet integreras inom alla utbildningar

Lunds universitet arbetar idag aktivt med att integrera hållbarhetskunskap inom alla utbildningar. Hållbarhetsforum har i uppdrag att stötta och främja integration av hållbarhetsaspekter i utbildningen. Utbildningskoordinator Terese Thoni arbetar med kompetensutveckling av universitetets lärare. I fokus ligger att stötta dem i att lära ut olika hållbarhetskompetenser.

– Eftersom det handlar om breda kompetenser kan de flesta se hur de kan föra in det i utbildningen. Ibland handlar det bara om att göra hållbarhetskopplingen tydligare, genom lyfta in goda exempel i undervisningen till exempel, säger Terese Thoni, utbildningskoordinator vid Hållbarhetsforum.


Läs alumnporträtten

Alumner från LUMES – Environmental Studies and Sustainability Science (på engelska)
Alumner från IIIEE – The International Institute for Industrial Environmental Economics (på engelska)


Utbildningar inom hållbarhet

Lunds universitet erbjuder en rad olika utbildningar där fokus ligger på olika aspekter av hållbarhet.
Läs mer om Lunds universitets hållbarhetsutbildningar

Text: Noomi Egan

november 13, 2025

Inlägget postades i

Okategoriserade