I sommar läser Alumnnätverkets bokklubb Johannes Anyurus ”Ixelles”

anyurus roman ixelles

Sedan Mio dog har Rut ensam uppfostrat den son de fick tillsammans, och skapat ett liv åt dem: hon har ett hus vid havet, en del i rikedomen, och anställning på den gåtfulla ”agenturen”, som med hjälp av fiktiva röster manipulerar offentligheten. Pojken, som nu är tio år, vet ingenting om sin far: inte hur han levde, inte hur han dog. Han är trygg. Räddad.

En dag får Rut höra att det på ett sjukhus ligger en medvetslös pojke som har en inspelning med Mios röst. Hon plockar med darrande händer den ålderdomliga cd-spelaren ur hans ryggsäck. Skivan i den skimrar som guld. Det är Mio som talar på den. Mio som borde vara död. Han säger: ”Det finns tak här där man ser ända ut till havet. Här i biblioteket över ingenting.”

Författarsamtal med Johannes Anyuru

Johannes Anyuru / Foto: Anders Rundberg

Datum: 7 november 2023
Tid: 18.30 CET
Plats: Zoom | Inbjudan och anmälningslänk skickas ut via e-post cirka tre veckor innan samtalet.

Om Johannes Anyuru

Johannes Anyuru är född 1979 och uppvuxen i Borås och Växjö. Han debuterade 2003 med den hyllade diktsamlingen ”Det är bara gudarna som är nya”. 2017 belönades hans roman ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” med Augustpriset för bästa skönlitterära bok och blev en stor kritiker- och försäljningssuccé som översattes till flera språk. Johannes Anyurus nya roman, ”Ixelles” nominerades också till Augustpriset 2022 och är den första romanen sedan augustvinnaren 2017.

Hans diktsamling ”Städerna inuti Hall” nominerades till Augustpriset 2009. Året därpå romandebuterade han med den uppmärksammade ”Skulle jag dö under andra himlar”.

Johannes Anyuru fick sitt internationella genombrott med ”En storm kom från paradiset”, som hittills översatts till franska, tyska, engelska, norska, danska, finska och holländska.

2022 blev Anyuru utsedd till hedersdoktor vid Teologiska fakulteten i Lund och pomoverades den 26 maj 2023, för ”sitt skarpa och lyhörda författarskap som inte väjer för att adressera vår tids brännande etiska och politiska frågor som utanförskap, rasism och religion”

maj 4, 2023