Karriärchoachen: Frågorna du bör ställa till dig själv om din karriär

Pernilla Thellmark har lång erfarenhet av karriär- och ledarutveckling. Hon arbetar som karriärcoach på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och driver även konsultfirman Nilla Karriär & Kommunikation.

Pernilla Thellmark

1. Vad har jag för mål med mitt nästa karriärsteg?

Om du inte kan formulera ett mål med ditt nästa steg kan jobbsökandet kännas luddigt och svårt att greppa och risken är att du inte kommer igång. Försök att ringa in något som känns viktigt för dig så underlättar det ditt jobbsökande. Kanske vill du ta mer ansvar eller fördjupa dina kunskaper med kompetensutveckling inom ett visst område? Kanske vill du prova något helt nytt?

2. Vet jag vilka jobb som finns?

Att utforska verksamheter och jobbtitlar är ett bra sätt att få energi i sitt arbetssökande. Kanske upptäcker du intressanta arbetsgivare som du inte känt till eller får du upp ögonen för jobbpositioner som kan passa dig. Använd din nyfikenhet för att utforska arbetsmarknaden.

Du kan t ex fundera på vilka företag som finns bakom alla de produkter och tjänster du kommer i kontakt med under en dag. Läs jobbannonser och hemsidor, fråga människor om deras jobb, prova olika sökord för att bredda dina alternativ.

3. Vet jag vad jag kan och hur jag ska presentera mig för en arbetsgivare?

Vilka är mina styrkor och hur är jag som kollega? Vad motiverar mig och hur kan jag bidra med min kompetens och erfarenhet? Att söka jobb handlar till stor del om att marknadsföra sig själv. Det kräver först och främst tid för reflektion och en möjlighet att lära känna sig själv bättre.

Vad vill du att en potentiell arbetsgivare ska veta om dig? Fundera över konkreta exempel från tidigare arbeten eller studiesituationer som beskriver hur du har hanterat olika uppgifter och bidragit med din kompetens och dina styrkor. Ett bra sätt att förbereda sig och stärka sig själv är att be andra om feedback. Fråga vänner och kollegor om vilka styrkor de uppskattar hos dig. Tänk på att det viktigaste är att du visar en positiv attityd och kan motivera varför du vill vara en del av verksamheten.

4. Hur ser mitt nätverk ut?

Jag träffar ofta personer som upplever att de inte har ett relevant nätverk. Vad är relevant, brukar jag då fråga. – Personer som jobbar i den branschen jag vill jobba, blir ofta svaret. Tänk på att du aldrig vet vem som kan hjälpa dig vidare.

Att bygga nätverk handlar helt enkelt om att lära känna människor. Ofta har vi ett större nätverk än vi tror; kollegor, klasskamrater, vänner, grannar och många fler. När du känner dig redo för ett nytt steg i karriären så var inte rädd för att be om hjälp. Fråga människor i ditt nätverk om tips och råd och berätta vad du vill. De flesta vill hjälpa till! Använd Linkedin för att ha koll på vad som sker på arbetsmarknaden och för att utöka och fördjupa ditt nätverk. Var aktiv genom att dela, gilla, följa och skriva inlägg. Glöm dock inte att det personliga mötet är det som påverkar oss starkast.

5. Vad får mig att må bra?

Vi spenderar många timmar av vårt liv på vår arbetsplats så att trivas är A och O. Fundera på vad du behöver för att må bra på en arbetsplats. Vill du jobba enskilt eller vara del av ett team? Vilken sorts ledarskap behöver du? Hur vill du att balansen mellan arbete och privatliv ska ut?

Trivs vi så presterar vi bättre.

Lycka till!

Missa inte

Under mars månad har Alumnnätverket flera webbinarier på temat Livslångt lärande och karriär:

Webbinarium: Byta bana – vågar jag?
5 mars 2024 16:00 till 17:30

Webinar with inspiring alumnae around the globe
8 mars 2024 14:45

Webbinarium: Så fungerar omställningsstudiestödet