LTH-alumner bakom Karnevölen

Simon Frennberg har alltid sista ordet när Brygghuset Finn bestämmer sig för nya ölrecept.  Eftersom Simon är den som började brygga Finns första öl i sitt korridorsrum på Helsingkrona Nation en gång i tiden. Men det är tillsammans med Joacim Larsen och Petter Lindholm som korridorsrumsbryggeriet förvandlats till en lönsam affärsverksamhet.

Brygghuset Finn arbetar enligt traditionella hantverksmetoder i kombination med innovativ ingenjörskunskap – vilket kanske inte kommer som någon större överraskning, då alla tre grundarna är Lundaalumner från LTH, en från Industriell ekonomi och två från Teknisk fysik.

Joacim Larsen – Petter Lindholm – Simon Frennberg

Lundensaren besöker bryggeriet en tidig torsdagsmorgon i april. Det luktar humle så fort man kliver in genom dörren. På byggnadens rätt platta utsida kan man inte ana vilka jättemaskiner som gömmer sig där inne. Joacim Larsen öppnar dörren med ena handen och balanserar sin 15-månader gamla dotter Majken, med andra.

– Det blev inte riktigt som vi planerat med barnvakt och så, men ibland får man improvisera, säger han och ler.

Han är mitt i livet som småbarnspappa och samtidigt företagets VD och ibland får lilla Majken följa med pappa till jobbet.

Välkommen till Landskrona

Namnet Finn antogs redan under studietiden och har ju därför en starkt klingande koppling till Lund – detta till trots så hittar vi bryggeriet i rustika lokaler i Landskronas hamn.

– Vi insåg att det var mer fördelaktigt för oss rent ekonomiskt att rota oss i Landskrona i stället för Lund, berättar Joacim. Bryggeriet hade redan sitt namn vid den tidpunkten eftersom själva företaget startades som ett studentprojekt i Lund. Och vi ju alla tre träffades där.

Ölbryggarna får ta över begagnade tunnor för sin fatlagring

Projekt korridorsöl

Simon Frennbergs rum var högkvarteret för bryggeriet, vilket inte alltid var populärt bland de andra boende i korridoren. Inte förrän de fick upp volymen och fick till god kvalitet (läs smaken) på ölet. Plötsligt fick korridorsbryggeriet högre status!

Idag brygger Finn cirka 400 000 liter öl om året, har över 800 shareholders och har vunnit flera fina priser inom närproducerad hantverksöl.

“Receptet för vårt bryggeri är att brygga på nyfikenhet och kärlek för hantverksöl och mikrobryggeri, man hittar inga konserveringsmedel, kemikalier eller billiga ersättare i vår öl”

– Faktum är att flera av de som jobbar här har en bakgrund från LTH. Och det har verkligen gjort det möjligt för oss att faktiskt utveckla nya metoder och att utveckla vår utrustning och även förbättra vårt kvalitetsarbete, till exempel har vi nyligen etablerat att större labb med PCR-möjligheter och avancerade analysmetoder, som mångt och mycket bygger på våra LTH-bakgrunder,
säger Joacim och fortsätter;

– Men från början var det ju ingen självklarhet att det var just detta vi skulle syssla med i framtiden. Ett tag trodde jag att jag skulle jobba som konsult inom bankvärlden. Och Petter trodde att han möjligen skulle jobba inom akademin. Men när en möjlighet kallar, kan man välja att ta chansen eller inte. Det fanns ju redan en affärsplan tack vare studentprojektet där vi skulle starta ett företag ”på låtsas” och det fanns dessutom en öl att producera – så vi tog chansen och satsade, på riktigt.

Karnevölen 1986 – 2022

Karnevölen lanserades första gången 1986. I början var det de stora bryggerierna som marknadsförde sin öl med en karnevalsetikett på burken. Men under karnevalen 2014 kom trion på att det faktiskt saknades en riktig ”ale” i karnevalssortimentet varpå de fick chansen (efter en lyckad pitch) att producera en sådan för Futuralkarnevalen.

– Vi hade inte möjlighet till storskalig produktion på den tiden berättar Petter. Så vi döpte om en av våra amerikanska ”pale ales” och satte på karnevalslogotypen. Och eftersom den sålde riktigt bra, fick vi vara med igen 2018 , men då kunde vi äntligen producera större mängder.

Fyra sorter för fyra olika sorters smaker

Och på den vägen är det! 2022 är hela sortimentet gjort helt från scratch. Alla recept och idéer har tagits fram i samråd mellan Brygghuset Finn och Karnevalens dryckesansvariga. Och det är historiskt.
Resultatet är förstklassig hantverksöl på skånska.

Karnevöl
Karnevölen 2022 är en klassisk pilsner i tysk stil med smakrik och fyllig karaktär (i folkmun – en klassisk ljus lager) på 4,3% vol.

Karnevale
Årets KarnevAle är en av Brygghuset Finn nyutvecklad humlearomatisk Session IPA på 4,5% vol .

Karnesuris
Nykomlingen KarneSuris är en suröl med guava, apelsin och passionsfrukt på 4,2% vol.

Karnecider
Karnecidern är en äppelcider med frisk smak på 4,5 % vol.

Vill du veta mer?

Brygghuset Finn samarbetar också med LUCSUS (Lund University Centre for Sustainability Studies)
Läs om samarbetet i artikeln ”Collaboration with local brewery to improve the sustainability of the craft beer industry” eller titta på filmen om samarbetet här nedan.

april 22, 2022

Inlägget postades i

Lundensaren

Write a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *