Om du bara ska läsa två böcker i sommar – läs dessa!

Bokklubb2024

Finns det något bättre än att förlora sig i en bra bok? Vi tror inte det.

Semestertider betyder Bokklubb i Alumnnätverket. Böckerna är skrivna av alumner och författarna är inbokade för författarsamtal till hösten. Det enda du behöver göra nu är att köpa (eller låna) de föreslagna böckerna här nedan och sedan läsa dem när det passar dig.

• Vi hör av oss i början av hösten med inbjudan till de digitala författarsamtalen via e-post
  • Du behöver vara medlem i Alumnnätverket för att få inbjudan.
  • Kommer du på vilka frågor du vill ställa till författaren direkt efter att du läst boken, skicka dem till info@alumni.lu.se och märk mailet med ”Bokklubben”.

Sommaren 2024 läser vi:

Eden – Isabelle Ståhl

Boken har beskrivits av de stora dagstidningarnas recensenter som lustfylld, skrämmande och som alltigenom fascinerande läsning och var en efterlängtad återkomst efter romandebuten Just nu är jag här som 2017 nominerades till både Borås Tidnings debutantpris och Augustpriset.

Handling: Vid vårterminens slut har Elise bara skrivit teoridelen i sin masteruppsats i konstvetenskap. Relationen med Johan verkar vara slut. Han tycker att hon har en mörk livssyn och alltid måste prata om nervsystemet. Elise själv önskar att hon vore ett blötdjur eller ett träd och vill återgå till ett tidigare stadium i evolutionen. När hon träffar Johannes och Fredrik som studerar utdöda språk känner hon en ovanlig tillhörighet. På jakt efter en gemenskap bortom den moderna civilisationens begränsningar följer de motorvägen ned genom Europa.

Isabelle Ståhl. Foto: Mira Wickman. Förlag: Bonnier

Om författaren

Isabelle Ståhl har bland annat läst litteraturvetenskap och praktisk filosofi i Lund och romanen utspelar sig också i universitetsvärlden. Hon är född 1988 och är uppvuxen i Ängelholm men numera bosatt i Stockholm. Förutom författare är hon också litteraturkritiker och doktorand i idéhistoria vid Stockholms universitet.

Ett ärligt liv – Joakim Zander

Ett ärligt liv

Ett ärligt liv har fått stor uppmärksamhet i media och fått mycket fina recensioner. Under 2025 kommer också filmatiseringen av boken Ett ärligt liv att ha premiär på Netflix. Se den officiella trailern här.

Handling: På en våldsam demonstration i Malmö träffar en ung, vilsen juridikstudent en kvinna som introducerar honom för sina excentriska vänner. Deras liv bygger på radikala och spännande ideal, men också på lögner och stora risker. När han väl upptäcker vad han har dragits in i är det redan för sent att ta sig ur. Ett ärligt liv är en spänningsroman om sanning, svek och lockelsen i att leva utanför lagen.

Joakim Zander. Foto: Viktor Fremling. Förlag: Wahlström & Widstrand

Om författaren

Joakim Zander, född 1975, bor med sin familj i Lund och jobbar på Lunds universitet som gästlärare och universitetslektor. Han har under tio år i Bryssel varit verksam vid flera EU-institutioner och doktorerat i juridik vid universitetet i Maastricht. Under sin uppväxt bodde han delvis i Mellanöstern och USA.

maj 22, 2024

Okategoriserade