Scenskräck? Så blir du mindre nervös när du ska framträda inför publik

scenskräck

Tillhör du också gruppen av människor som börjar svettas av bara tanken på att ställa dig upp framför powerpointen på jobbet? Börjar du darra på rösten när du ska tala? Då är du inte ensam. Att tala eller uppträda inför publik är en av de vanligaste rädslorna hos människor – och det är just därför Musikhögskolan tacklar scenskräck hos sina blivande ”performers” genom att sätta kursen ”The Performing Human Being” på schemat.

Grundaren av Performance Centre vid musikhögskolan, Francisca Skoogh

Grundaren av Performance Centre vid musikhögskolan, Francisca Skoogh är inte bara en av Sveriges främsta konsertpianister, hon är också en licensierad psykolog och har använt psykologisk teori, sin kliniska erfarenhet som psykolog och sin erfarenhet som artist när hon skapat kursen ”The Performing Human Being” som ingår i masterprogrammet för musiker. Men egentligen kan teknikerna som hon lär ut, gynna alla som lider av någon form av nervositet eller rädsla och ibland ångest över att stå framför människor och uppträda.

Man måste se sig själv utifrån ett större sammanhang

En viktig del handlar om att inte tackla allt ensam som individ utan att se sig själv utifrån ett livsperspektiv och dela erfarenheter med andra. Men även vilken yrkeskultur man verkar inom, berättar Francisca Skoogh. Klassisk musik har såklart en specifik tradition eller yrkeskultur som man verkar inom. Precis som det troligtvis finns inom friidrott, polisyrket, vårdyrken, juridik, listan kan göras lång. Man måste se sig själv utifrån ett större sammanhang.

Hon poängterar att det är viktigt att hon som professionell musiker med många års erfarenhet delar med sig av hur hon själv haft det till sina studenter, om misslyckanden och hur hon tagit sig igenom svårigheter. Något som det kanske inte vanligtvis finns tid för inom undervisningen.

3 tips mot scenskräck som kan appliceras på alla

Betrakta en händelse du har upplevt tidigare
Titta på en gång du varit med om när du framträtt, talat, föreläst eller vad det nu kan vara, och det kändes bra, eller bara hyfsat bra. Vad var det du gjorde? Var specifik! Vad var det som fungerade? Hur, på vilket sätt? Vad behöver du för att prestera optimalt?

Beskriv en obekväm situation och öva dig
Hur kan du arbeta med en situation som gör dig obekväm, kan du öva dig?
Börja titta på detta i god tid före, inte samma vecka. Se till att använda dig av en god vän, lärare, eller kollega och prova på den personen. Konstruktiv och omtänksam feedback är viktig! Någon du har förtroende för!

Repetera i detalj vad du lyckats med
När det går bra – notera vad det är som gör att det går bra. Vi är snabba att ruinera, fastna i tankar där vi går igenom allt negativt vi varit med om. Ofta på natten, inte sant? Man går igenom allt som gått snett om och om igen. Vi kan alla känna igen det. Försök repetera och i detalj beskriva för dig själv vad som gått bra när något gått bra. Det är en bra övning och vi är ovana att göra så. Använd den informationen om dig själv, den är såklart värdefull!

oktober 23, 2023

Okategoriserade