Vi frågar Lund: Vilka fyra saker bör vi vara rädda för när det gäller AI?

Vi frågar Lund AI

I en dystopisk framtid pågår en kamp mellan mänskligheten och en artificiell intelligens vars syfte är att utrota människorna. Låter det bekant?
Eller, framtidens avancerade biotekniska varelser, som är praktiskt taget omöjliga att skilja från människor, som har sina egna känslor, meningar och mål – ibland skräckinjagande sådana. Otaliga filmer har gjorts om AI genom tiderna – långt innan teknologin fanns på plats. Men är dessa dystopiska Hollywoodfilmer en korrekt framtidsbeskrivning om vi inte aktar oss? Vi frågade Professor i Matematik, Kalle Åström
och medlemmarna i samordningsgruppen för AI Lund.

Om AI själv får ”måla” en dystopisk AI-framtid ser den ut så här. Foto: AI promtad av skribenten.

AI Lund är ett tvärvetenskapligt öppet nätverk för forskning, utbildning och innovation inom området artificiell intelligens, samordnat av Lunds universitet.

När Lundensaren ställde frågan ”Vad bör vi vara rädda för när det gäller AI” hade nätverkets medlemmar delade meningar kring farorna med AI. Flera såg mest fördelar. Förvisso menar gruppens experter att man ska ta vissa risker på allvar, men de dystopiska Hollywoodscenariorna lär dröja.

Här är fyra rädslor kopplade till AI och framtiden enligt AI Lund.

Rädsla för rädsla

Möjligtvis är en av de få farorna med AI just att vi blir för rädda för att använda AI i framtiden och att bra och väl använd AI blir svår att föra fram eftersom rädslor hos allmänheten tar över.

AI-beroende

Det kan finnas en risk för att vi bygger upp samhället så att vi är beroende av AI-lösningar. Vad händer om det plötsligt inte fungerar, om AI lösningarna sätts ur spel? Det är något som makthavare måste ha med sig.

Missbruk av AI

När verktygen blir mer kraftfulla ökar också risken för att verktygen missbrukas, t ex för att sprida desinformation, för övervakning, eller genom autonoma vapen.

Mänsklig alienation

Ökad automatisering och användning av AI kan leda till att människor känner sig alienerade från arbete och samhälle. Kommer vi bara att ha robotläkare i framtiden och därmed tappa det personliga mötet? Kommer forskning och politiska beslut att utföras av AI system med minskad mänsklig förståelse och insyn?

Läs mer om AI Lund

Forskning inom artificiell intelligens och maskininlärning vid Lunds universitet bedrivs på många avdelningar inom de flesta fakulteter. AI Lund är ett tvärvetenskapligt öppet nätverk för forskning, utbildning, samverkan och innovation inom området artificiell intelligens, samordnat av Lunds universitet.

Besök deras hemsida här

oktober 23, 2023