Viljan till jämställdhet och lika villkor kan definiera kvinnors resa på Lunds universitet

Hedda Andersson regnbågens färger

År 1880 klev de två första kvinnliga studenterna Hedda Andersson och Hildegard Björck in på universitetet. Andersson förblev ensam kvinna i två år, då Björck hoppade av, men snart ökade antalet kvinnliga studenter succesivt.

Hedda Andersson

Alltjämt fler kvinnliga studenter började även involvera sig i studentlivet: 1900 bildades Lunds Kvinnliga Studentförening och under 1930-talet blev Britt G Hallqvist kårtidningen Lundagårds första kvinnliga skribent. Landets första kvinnliga doktor, Frida Palmér, disputerade 1939 från universitetet och 1964 utsågs den första kvinnliga professorn Carin Boalt på LTH. Ett år senare utsågs Birgitta Odén till den första professorn på LU 1965. Universitetets första, samt hittills enda, kvinnliga rektor Boel Flodgren tillträdde 1992.

Viljan definierar även resan framåt. Ett exempel på universitetets nutida projekt kring dessa frågor är Universitetsgemensam satsning för jämställdhet och likabehandling. Med sin start 2019 och ledning av vicerektor Jimmie Kristensson var syftet att stärka det universitetsgemensamma arbetet för jämställdhet, likabehandling och lika villkor.

Jimmie Kristensson

Ett projekt för att identifiera effektiva arbetssätt inom jämställdhetsområdet

Vicerektor Jimmie Kristensson beskriver att universitetet har varit “en decentraliserad organisation” och projektet skulle förändra organiseringen kring jämställdhet och lika villkor. Han förklarar att jämställdhetsfrågorna drivits med en otydlig koppling till beslutsförmågor och implementeringsmandat, även om många fakulteter hade flera insatser. Kristensson anser att jämställdhetsarbetet inom akademin kräver en samlad organisation. Pengar har getts till ett HBTQ-nätverk för anställda och det finns ett aktivt samarbete med projektet Tellus som arbetar mot sexuella trakasserier och tydliga uppdrag för anställda. Kristenssons förhoppning är att den nya organisationen ska leda till ett kraftfullare och mer effektivt arbete.

Fyra områden identifierade i projektet

Diskrimineringsfria rekryterings och karriärvägar
Kunskap och kompetens i organisationen
Ett systematiskt arbetssätt
Förebyggande arbete mot sexuella trakasserier

Kristenssons engagemang är stort och han trycker på universitetets behov att bli mer intersektionella i sitt angreppssätt:

“Det handlar ju om att arbeta för en organisation som på något sätt är omsorgsfull, i all sin konkurrens och all sin excellens, som kan visa respekt och förståelse för att människor är olika. De olikheterna berikar oss.”

Text och research: Elsa Hilltorp

Alumn från Lunds universitets Kandidatprogram i Genusvetenskap, 2018, 2021. Nuvarande förstaårsstudent på Lunds universitets Masterprogram i Globala Studier.

februari 15, 2022

Write a comment