Visa rutor

Lunds första utomeuropeiska student – ett 250 årsminne

Fredrik Tersmeden, Fil dr h c och arkivarie vid universitetsarkivet, berättar här om Hans Wilhelm Lindstedt, som 1774 blev en av Lunds universitets första studenter med utomeuropeisk bakgrund. Med en svensk far och en ”svart moder” från Batavia (nuvarande Jakarta) var hans situation unik för sin tid, då han inte var slav eller hedning, utan son till en svensk far och skickad till universitetet för studier som andra unga män ur framstående familjer.

Språket och uttrycken som används i denna text är en del av det historiska källmaterialet och återspeglar ett äldre språkbruk och synsätt från 1700-talet.


Hans Wilhelm Lindstedts inskrivningsuppgifter i Lunds universitets matrikel 1774. Bildkälla: Universitetsarkivet

I december 1774 kunde tidningsläsare på flera orter i Sverige läsa om en händelse som timat i Malmö:

Förleden Söndag döptes här en Morian, hwilken en Swensk, wid namn Lindstedt, ifrån Batavia hitskickat för någon tid sedan, och som sedermera skal skickas til Stockholm. Wid detta tillfälle föregingo högtidligheter och ceremonier, dem många ifrån orterne här ikring hafwa besedt.

”Morian” eller ”mor” var ett vanligt dåtida begrepp som saknar en rak översättning till modern svenska. Det syftade i bred bemärkelse på mörkhyllta personer, kanske främst på det vi i dag skulle kalla svarta afrikaner, men kunde även användas om exempelvis Nordafrikas berberfolk och om araber. Och som framgår av notisen ovan kunde det tydligen även tillämpas på personer från Asien; Batavia är nämligen det dåtida namnet på Jakarta, huvudstad i vad som då var kolonin Nederländska Ostindien.

Att ”moriandopet i Malmö” framstod som en särskild och exotisk händelse för församlingens medlemmar och andra tillresta kan vi nog vara säkra på. Utan samtida motsvarigheter var den dock inte; snarare var kristnade ”morianer” närmast på modet i 1700-talets Europa inklusive Sverige. Särskilt vid de kungliga hoven höll man sig gärna med sådana, och den mest berömde svenska representanten för gruppen torde också vara den friköpte slav från Västindien som 1760 gavs till drottning Lovisa Ulrika för att under namnet Gustaf Badin uppfostras tillsammans med drottningens egna barn, däribland den blivande Gustaf III. Även ynglingen som döptes i Malmö – en 15-åring som fick namnet Johan Fredrik – skall för övrigt strax därefter ha skickats till hovet i Stockholm.

Gustaf Badin (c:a 1747–1822) var 1700-talets mest kände svenske ”morian”. Han stod Gustaf III nära, utnämndes till hovsekreterare och var en aktiv ledamot i ett stort antal sällskapsordnar. Målning av Gustaf Lundberg. Bildkälla: Wikimedia Commons

Också lokalt i Skåne finns det andra exempel på svarta personer som förts till Sverige och döpts vid tiden. Den rike och mäktige friherre Fredrik Ruuth som ägde flera skånska gods lät exempelvis 1786 friköpa en 15-årig ”svart hedning” från slaveri och skickade denne att vederbörligen undervisas i kristendom samt sedan döpas av kyrkoherden i Skårby.

Men även om själva dopet i Malmö 1774 alltså inte var helt unikt så hittar man däremot en kort notis i slutet av samma artikel som definitivt får sägas vara det. Där står det nämligen:Ofwanbemälte Lindstedt har ock en son, som är född på Batavia af en swart moder och nu studerande wid Lunds Academie.

Fäktning och privatundervisning

Att Lunds universitet redan på 1700-talet – närmare bestämt för exakt 250 år sedan i år – hade en student av delvis utomeuropeisk härkomst var en total nyhet för mig och mina kollegor på Universitetsarkivet. Att vi trots allt blev varse detta kan vi helt och hållet tacka Johanna Berg för. Hon arbetar vid Statens museer för världskultur och hade fått vittring på denne för tiden ovanlige lundastudent just genom den nämnda dopnotisen. Nyfiken på att få veta mer kontaktade hon oss på arkivet för att fråga om vi hade fler uppgifter om honom. Och det visade vi oss lyckligtvis ha. Exempelvis hans inskrivningsuppgifter i den centrala studentmatrikeln från tiden. Här kunde man läsa att hans fullständiga namn var Hans Wilhelm Lindstedt, att han skrevs in vid universitetet den 15 februari och slutligen den latinska anmärkningen ”natus parente consiliario dispensatore in India”, det vill säga att han var barn till en förälder som var rådgivare i Indien.

Därefter var det tyvärr rätt magert ställt med upplysningar bland universitetets egna myndighetshandlingar. Såväl i serien med inskrivningshandlingar som de så kallade terminstabeller fanns det stora luckor på 1770-talet, och Lindstedt gick dessvärre inte att finna där. Lyckligtvis förvarar Universitetsarkivet dock även handlingarna från den studentnation Lindstedt var med i, den skånska, och här visade sig källäget betydligt bättre. Framför allt fanns här bevarade avskrifter av just de terminstabeller som saknades i Universitetsarkivet, alltså de detaljerade terminsvisa redovisningar över samtliga medlemmar som nationerna var ålagda att skicka in en gång i halvåret.

Dessa tabeller ger oss till att börja med fler uppgifter om Lindstedts bakgrund än den enstaka meningen i inskrivningsmatrikeln. Här kan man i stället läsa han under sin första termin i Lund är 14 år gammal och att hans far är köpman samt ”Ledamot af Justitiae Rådet uti Batavia”. Vidare framgår att han ännu inte gjort något framtida yrkesval och att han ”lefver för Contant betalning”. I uppgifterna för höstterminen samma år har han hunnit bli 15 år gammal, och eftersom tabellerna är daterade kan vi sluta oss till att Lindstedt därför måste ha varit född mellan februari och november 1759. Man kan i sammanhanget notera att det vare sig i terminstabellerna eller i inskrivningsmatrikeln sägs något om Lindstedts mor eller om gossens generella etnicitet, så hade det inte varit för upplysningen i pressen om att det rörde sig om en ”swart moder” så hade man utifrån arkivhandlingarna och ynglingens namn lätt kunnat frestas att dra den felaktiga slutsatsen att han var en son av två kärnsvenska föräldrar som bara råkat vistas utomlands vid tiden för hans födelse.

Vi kan vidare följa Lindstedts studier termin för termin. Sin första vårtermin uppger han sig gå på språkmästare Kraaks offentliga föreläsningar i franska och tyska samt på fäktmästare Poraths privata lektioner i fäktning. Hösten samma år fortsatte han att gå hos samma lärare men framför allt åtnjöt han ”privat information”. Lindstedt hade med andra ord en privatlärare, en så kallad informator. Ofta kunde en sådan var en litet äldre och erfarnare student som drygade ut sin kassa med dessa läraruppdrag.

Studiekamraterna Hans Wilhelm Lindstedts och Gude Axel Geddas uppgifter om vilken undervisning de deltog i terminstabellerna för vårterminen 1774. Bildkälla: Universitetsarkivet

Under 1775 verkar Lindstedt däremot inte ha vistats vid universitetet, för han finns inte med i tabellerna det året. Våren 1776 är han däremot tillbaka, och nu går han på professorerna Collings och Stobaeus föreläsningar i juridik respektive latin samt tar även privatlektioner i matematik för en magister Cronholm. Detta är dock den sista gången Lindstedt finns med i en terminstabell; efter det försvinner han definitivt ut ur såväl universitetets som nationens handlingar.

Studiekamrat blev ”fostersvåger”.

En sak man noterar när man följer Lindstedt genom arkivhandlingarna är att ett och samma namn alltid dyker upp precis efter hans: en tre år yngre Gude Axel Gedda. Inte blott skrivs de båda ynglingarna in i nationen samma dag och står sedan i följd i terminstabellerna; de bedriver också helt identiska studier: samma föreläsningar, samma privatundervisning. Det förefaller därför rimligt att de båda gossarna skickats till universitetet tillsammans och troligen även bott ihop med samma informator. Sistnämnda misstanke förstärks av att handstilen i flera av terminstabellerna tyder på att det är en och samma person – gissningsvis denne informator – som har fyllt i både Lindstedts och Geddas uppgifter.

Vi vet också att det senare skulle uppstå även en annan tydlig koppling mellan de båda studiekamraterna. Hans Wilhelm och den i Malmö döpte Johan Fredrik var nämligen långtifrån de enda barn som fadern skickat till Sverige från sin stationering i Ostindien. Johanna Berg har kartlagt ytterligare tre som skall ha anlänt till Sverige 1777 i samband med att pappa Lindstedt själv åtminstone tillfälligt återvände till fosterlandet: Apollo Doljalil, Pluto och Daphne. Av dessa synes de två första ha varit av renodlat asiatisk härkomst, men Daphne – som i Sverige kom att kallas Fredrica Dorothea – var liksom Hans Wilhelm av blandad börd. Hennes far var en svensk adelsman, även han i holländsk tjänst i Ostindien, Fredrik Tott från Skabersjö, medan modern påstods vara en portugisiska vid namn Rita Brengman. Johanna Berg har dock betvivlat den senare uppgiften och lutar åt att även Fredrica Dorotheas mor tillhörde lokalbefolkningen. För detta talar följande samtida skildring av hennes:

I huset lefde sonen, en kapten Gedda, en bildad man, men hög och förnäm, gift med en Hinduiska, som kallade sig Tott och sades vara dotter af en sjöfarande med det namnet, svartgul i ansigtet, spenslig och lätt som en fjäder. Hon flög i slängpolskan.

Som läsaren kanske redan har gissat är den ”kapten Gedda” som Fredrica Dorothea här blivit gift med identisk med Hans Wilhelm Lindstetdts yngre studentkamrat. Man kan alltså säga att de båda herrarna med tiden blev något slags ”fostersvågrar” med varandra.

Adliga ätten Gedda har ett så kallat ”talande vapen” föreställande just en gädda. Bildkälla: Wikimedia Commons

Gedda blev med tiden inte bara gift, han blev även adlad år 1801. Det blev inte Lindstedt, men när man tittar på de båda ynglingarnas tid i Lund så kan man konstatera att den i mycket företer en bild av vad som var brukligt just när aristokratin och andra högreståndspersoner skickade sina söner att studera vid universiteten. Ett sådant särmärke är att de var så pass, även med tidens mått, unga när de skrevs in: 14 respektive 11 år. Ett annat att de, i vart fall initialt, inte ägnade sig åt några mer avancerade akademiska studier utan fokuserade på grundläggande privatundervisning och övning i sociala och ståndsmässiga färdigheter som att kunna fäktas och tala moderna utländska språk. Sist men inte minst tog ingen av dem någon examen; något som ofta ansågs onödigt för de grupper som vistades vid universitetet mer för att allmänbilda sig än för att satsa på ett akademiskt yrke. Uppgiften att Hans Wilhelm och Gude Axel levde för ”Contant betalning” indikerar också att de, till skillnad från många andra av tidens studenter, var ekonomiskt oberoende. Kort sagt bör de ha levt ett ganska gott liv vid universitetet.

Åter till mödernebygden

Om hur det senare gick med Gedda är vi, tack vare att han adlades och därmed har förts in i det svenska ridderskapets noggrant förda rullor, tämligen väl underrättade. Han blev officer i flottan (där han slutade som major) och ägare till två gods i Småland, Öjhult och Grimarp, samt dog 1828. När det gäller Hans Wilhelm Lindstedt är däremot de uppgifter som såväl Johanna Berg som andra tidigare forskare har kunnat finna mycket sparsmakade. Det man i huvudsak vet sammanfattades faktiskt redan 1897 av den flitige personhistoriken Carl Sjöström i hans tryckta matrikel över Skånska nationens medlemmar genom tiderna:

[…] reste 1781 till Amsterdam för att taga tjänst i holländska arméen, men ändrade beslut och begaf sig till engelska arméen i Ostindien, hvarifrån han omkring 1790 skrifver hem att han var löjtnant därstädes; hade sedan ej låtit sig afhöra […]

Till de sista spåren av Lindstedt hör att han år 1807 efterlystes i pressen med anledningen att han hade ett arv efter en viss fru Christina Elisabet Höppener att hämta. Inget tyder dock på att denna propå nådde honom och vi tvingas alltså här lämna Hans Wilhelm utan slutlig visshet om hans vidare öden.

Förste utomeuropén

Hans Wilhelm Lindstedt var, som framgått, långtifrån den enda personen i 1700-talets Sverige med annan etnicitet; däremot var han en ovanlig sorts dåtida icke-vit svensk både i det att han inte var en friköpt slav eller ”hedning” utan hade en svensk far och i det att han inte hölls som något slags exotisk kuriositet vid ett hov eller i någon adelsfamilj utan skickades till universitetet som vilken annan yngling ur en bättre familj som helst vid tiden.

Lindstedt var heller inte Lunds universitets första helt eller delvis utländske student. Redan under universitetets första verksamhetsår på 1660- och 1670-talen hade studentpopulationen haft en tydligt internationell prägel. Främst fanns där många danska och tyska studerande men även enstaka representanter från vad som i dag motsvarar Storbritannien, Nederländerna och Österrike. Den förenande faktorn var dock att alla dessa var européer, och enkannerligen infödda protestantiska européer. Lindstedt däremot var av allt att döma den förste lundastudenten med utomeuropeiskt påbrå och kanske rentav med en förälder som inte ens var kristen, och för att på detta sätt ha vidgat universitetets internationella rekryteringsramar får han i hög grad anses värd att lyftas fram ur glömskan lagom till 250-årsminnet av hans inskrivning!


Fredrik Tersmeden
Fil dr h c, arkivarie vid universitetsarkivet

Med varmt tack till Johanna Berg som stått för mycket av de ”icke-akademiska” upplysningarna om Lindstedt och hans släkt samt till min arkivariekollega Henrik Ullstad som varit behjälplig med arkivefterforskningarna.

oktober 14, 2024

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Alumnrabatt på Malmö Opera

Medlemmar i Alumnnätverket får 20% rabatt på denna opera!

Verdis opera om Frankrikes nationalhelgon Jeanne d’Arc är ett mästerverk med stora körpartier, passion och drama. Det är en slående visuell uppsättning som inte liknar något du tidigare sett. Med vacker musik berättas historien om den osannolika hjälten som blev en legend redan under sin livstid.

Exklusivt erbjudande för Alumnnätverkets medlemmar: 20% rabatt på biljettpriset (ej premiär)
Boka genom att maila till foretag@malmoopera.se & ange koden ALUMNI.
Mer information & speldatum hittar du här: https://www.malmoopera.se/forestallningar/giovanna-darco

Glöm inte!

Du vet väl om att du alltid har 15% rabatt på Malmö Operas produktioner? (gäller ej premiärer & gästspel, ej i kombination med övriga rabatter)

Logga in på din alumnsida för att komma åt rabattkoden som används när du bokar på Malmö Operas hemsida.

Se mer information om dina alumnerbjudanden och hur du kan ta del av dem längre ned på denna sida.*

Höstens föreställningar


Joyride
Premiär 6 september 2024
Spelas till 27 april 2025

Giovanna dÁrco
Premiär 12 oktober 2024
Spelas till 24 november 2024

Cosi van tutte
Premiär 30 november 2024
Spelas till 26 januari 2025


Salome
Premiär 8 februari 2025
Spelas till 30 mars 2025

La Bohéme
Premiär 15 mars 2025
Spelas till 1 juni 2025

Du kan hitta mer information om alla föreställningar på Malmö Operas hemsida.

Kom ihåg att du får fler alumnerbjudanden!

Du som medlem i Lunds universitets Alumnnätverk får ta del av förmånliga erbjudanden från universitetets egna kulturverksamheter och exklusiva rabatter från våra samarbetspartners. Besök gärna din alumnsida regelbundet för att se alla erbjudanden och rabatter.

Tillgängliga rabattkoder finns för:
Botaniska trädgården i Lund
Odeum musikcentrum
Vattenhallen Science Center
Lundagård studenttidning
Malmö Opera
GoinGlobal – internationellt karriärverktyg
Electrolux

*Hur gör jag för att ta del av rabatterna?

1) Logga in på din alumnsida med din e-postadress här. Inget lösenord krävs.

2) Verifiera dina kontaktuppgifter via den e-post som skickas till dig när du loggar in. Kolla att dina uppgifter stämmer och klicka på ”Registrera”-knappen.

3) Nu får du tillgång till sidan ”läs mer om dina alumnerbjudanden” vilken innehåller dina exklusiva rabattkoder.

4) Ladda ned ditt medlemskort och spara det. Du får även ett bekräftelsemejl som innehåller länken till ditt medlemskort.

Kontakta oss på info@alumni.lu.se om du har några frågor eller problem med att få tillgång till dina alumnrabatter.

Är du inte medlem i nätverket än?

För att få tillgång till erbjudandena, behöver du registrera dig i Alumnnätverket först. Registrera dig här.
Efter registreringen får du tillgång till sidan med rabattkoder.

augusti 27, 2024

Inlägget postades i

Lundensaren Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Alumner som sommarpratar i P1

Sommar i p1
Blomsterkrans, sommarkrans, blomkrans Sommar i P1 2024 Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

I Röster i Radio-TV den 29 juni 1959 stod det ” Kl. 13.00 Sommar. Lättlyssnat för semesterfolk.” Precis som vanligt alltså 😊. Varje år bjuder Sommar i P1 på en rad fascinerande berättare. Missa inte årets Lundalumner, klicka på bilden för att läsa mer om varje person.

 28 juni | Lasse Berg, journalist och författare | LU Hedersdoktor vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, 2004 | Foto: Elinor Wermeling
5 juli | Jennie Walldén, tv-kock | Alumn från Samhällsvetenskapliga fakulteten, Fil. kand. i sociologi, 2001 | Foto: Mattias Ahlm
7 juli | Malena Ivarsson, sexolog | Alumn från Samhällsvetenskapliga fakulteten, Socionomexamen | Foto: Mattias Ahlm
10 juli | Zećira Mušović, fotbollsmålvakt | Alumn från Ekonomihögskolan, Ekonomie kandidatexamen, 2018 | Foto: Andreas Svensson
19 juli | Olof Lund, sportjournalist | Har studerat ekonomi, historia och statskunskap vid Lunds universitet | Foto: Mattias Ahlm
22 juli | Karin Olofsdotter, Sveriges ambassadör i Ryssland | Alumn från Samhällsvetenskapliga fakulteten, Fil. kand. i psykologi, 1991 | Foto: Anton Silver
9 augusti | Jens Bergensten, designchef Minecraft | Alumn från LTH, Civilingenjörsexamen i datateknik, 2009 | Foto: Mattias Ahlm
18 augusti | Susanne Osten, regissör | LU Hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten, 2000 | Foto: Foto: Mattias Ahlm
juni 12, 2024

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Om du bara ska läsa två böcker i sommar – läs dessa!

Bokklubb2024

Finns det något bättre än att förlora sig i en bra bok? Vi tror inte det.

Semestertider betyder Bokklubb i Alumnnätverket i samarbete med Lunds universitets Författarskola. Böckerna är skrivna av alumner och författarna är inbokade för författarsamtal till hösten.

Joakim Zander | 7 oktober | klockan 12:00 | Zoom
Anmälan kommer snart

Isabelle Ståhl | 13 november | klockan 12:00 | Zoom
Anmäl kommer snart

Det enda du behöver göra nu är att köpa (eller låna) de föreslagna böckerna här nedan och sedan läsa dem när det passar dig.

  • Vi hör av oss i början av hösten med inbjudan till de digitala författarsamtalen via e-post
  • Du behöver vara medlem i Alumnnätverket för att få inbjudan.
  • Kommer du på vilka frågor du vill ställa till författaren direkt efter att du läst boken, skicka dem till info@alumni.lu.se och märk mailet med ”Bokklubben”.

Sommaren 2024 läser vi:

Eden – Isabelle Ståhl

Boken har beskrivits av de stora dagstidningarnas recensenter som lustfylld, skrämmande och som alltigenom fascinerande läsning och var en efterlängtad återkomst efter romandebuten Just nu är jag här som 2017 nominerades till både Borås Tidnings debutantpris och Augustpriset.

Handling: Vid vårterminens slut har Elise bara skrivit teoridelen i sin masteruppsats i konstvetenskap. Relationen med Johan verkar vara slut. Han tycker att hon har en mörk livssyn och alltid måste prata om nervsystemet. Elise själv önskar att hon vore ett blötdjur eller ett träd och vill återgå till ett tidigare stadium i evolutionen. När hon träffar Johannes och Fredrik som studerar utdöda språk känner hon en ovanlig tillhörighet. På jakt efter en gemenskap bortom den moderna civilisationens begränsningar följer de motorvägen ned genom Europa.

Isabelle Ståhl. Foto: Mira Wickman. Förlag: Bonnier

Om författaren

Isabelle Ståhl har bland annat läst litteraturvetenskap och praktisk filosofi i Lund och romanen utspelar sig också i universitetsvärlden. Hon är född 1988 och är uppvuxen i Ängelholm men numera bosatt i Stockholm. Förutom författare är hon också litteraturkritiker och doktorand i idéhistoria vid Stockholms universitet.


Ett ärligt liv – Joakim Zander

Ett ärligt liv

Ett ärligt liv har fått stor uppmärksamhet i media och fått mycket fina recensioner. Under 2025 kommer också filmatiseringen av boken Ett ärligt liv att ha premiär på Netflix. Se den officiella trailern här.

Handling: På en våldsam demonstration i Malmö träffar en ung, vilsen juridikstudent en kvinna som introducerar honom för sina excentriska vänner. Deras liv bygger på radikala och spännande ideal, men också på lögner och stora risker. När han väl upptäcker vad han har dragits in i är det redan för sent att ta sig ur. Ett ärligt liv är en spänningsroman om sanning, svek och lockelsen i att leva utanför lagen.

Joakim Zander. Foto: Viktor Fremling. Förlag: Wahlström & Widstrand

Om författaren

Joakim Zander, född 1975, bor med sin familj i Lund och jobbar på Lunds universitet som gästlärare och universitetslektor. Han har under tio år i Bryssel varit verksam vid flera EU-institutioner och doktorerat i juridik vid universitetet i Maastricht. Under sin uppväxt bodde han delvis i Mellanöstern och USA.

maj 22, 2024

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Snart Eurovision i Malmö, men hur går det egentligen för våtmarkerna?

David Alcer

Forskaren David Alcer svarar för sina åsikter kring civil olydnad som privatperson. Lunds universitet och Lunds universitets Alumnnätverk stödjer inte och uppmanar inte någon att utföra handlingar som kan leda till åtal enligt lagen.


Hej David Alcer, mest känd som klimataktivisten som sprang upp på scen under artisten Loreens Tv-framträdande under svenska melodifestivalen, med en banderoll som löd ” Återställ våtmarker”. Hur går det egentligen för våtmarkerna nu så här cirka ett och ett halvt år efter ”kuppen” och varför tycker du att ditt budskap fortfarande viktigt? 

– Det går sådär. Som följd av att Återställ Våtmarker ihärdigt skapade opinion i frågan ser vi nu att den hamnar högre upp på den politiska agendan, och det statliga stödet för återställning av våtmarker höjdes nyligen. Samtidigt är dock den skadliga torvbrytningen på dränerade torvmarker fortfarande tillåten, som direkt eldar på klimatkatastrofen.  Torv används framförallt i trädgårds- och yrkesodling samt som stallströ, och torvbrytningen i Sverige ökar idag trots att torvfria alternativ finns tillgängliga. Dessutom förekommer det fortfarande förbränning av torv för att producera el och värme. Torvbrytningen eldar kraftigt på klimatkatastrofen och borde förbjudas – torv släpper ut mer växthusgaser per energienhet än kol, olja och gas.

Bild: Privat

Det finns så många saker som påverkar klimatet, varför är just våtmarker i Sverige viktiga enligt dig? 

– Under senaste året har många rapporter visat att vi befinner oss mycket närmare kritiska tippningspunkter än man tidigare trott. Bland annat är Golfströmmens stabilitet i fara, samt att det finns en stor risk för en kollaps av Amazonas regnskog till en karg savann. Därför behöver alla utsläpp minska mycket snabbt, och ett förbud av torvbrytning samt återställandet av våtmarkerna är några av de mest effektiva klimatåtgärderna i Sverige, ett land med stora mängder dränerade våtmarker. 

Du jobbar på Lunds universitet, men ditt forskningsområde är inom det Fasta tillståndets fysik,  Nanovetenskap och halvledarteknologi, alltså inte direkt det specifika området ”våtmarker”, hur kommer det sig, finns det någon gemensam nämnare här? 

– Jag forskar på att utveckla en ny typ av solceller. Under mitt arbete har jag dock behövt inse att det inte är klimat- och omställningsforskningen som är flaskhalsen, utan att politiken och medierna inte reagerar proportionerligt till det klimatnödläge och den ekologiska kris vi befinner oss i, och till och med aktivt motarbetar den nödvändiga omställningen. 

Civil olydnad och den typ av ”kupp” som du genomförde under melodifestivalen är mycket omdebatterad kring dess plats i en demokrati (bland annat har Debatt i Lund tagit upp ämnet), vad tänker du om det? 

– Civil olydnad är en viktig del av en levande demokrati som en möjlighet att lyfta orättvisor i den allmänna debatten. När majoritetsstyret inte tar hänsyn till en minoritets rättigheter så kan man genom civil olydnad appellera till samhällets moraliska kompass för att få till en förändring. Det kan historiskt handla om kampen för rösträtt för kvinnor, eller idag om rätten att leva på en bebolig planet för unga och framtida generationer som inte är representerade i Riksdagen. 

Vad blev ditt straff för scen-stormningen? 

– Åklagaren ställde in åtalet, det blev ingen rättegång. Jag anser att jag inte har begått något brott, eftersom vi befinner oss i ett klimatnödläge där fredliga protester mot den dödliga kursen som politiken följer är försvarbara, till och med helt nödvändiga.


Läs mer:

Klimatförändringar slår extra hårt mot nordliga våtmarker under sensommaren

Debatt i Lund: Publish or protest – should climate scientists be activists? (youtube.com)

Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet

Fem tips till politiker för att lyckas med sin klimatpolitik

Möjligheter och hinder för kollagring i jordbruksmark

”Vi står längre från målen än tidigare”

april 29, 2024

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ring, ring – bara du ej tog betalt : Lunds universitets första telefoner

För något mer än femtio år sedan, år 1973, slog popgruppen ”Björn & Benny, Agnetha & Frida” – sedermera tacknämligt nog förkortat till ABBA – igenom i Melodifestivalen med låten ”Ring Ring”. De hamnade då på tredje plats, men redan året efter tog gruppen revansch med ”Waterloo”, en låt med vilken de senare vann även Eurovision. Något mindre än hundra år innan ABBA bad ”bara du slog en signal”, och bara ett sjuttiotal år efter det riktiga slaget vid Waterloo, var emellertid frågan om telefonuppkoppling något som sysselsatte inte bara popgrupper (i den mån sådana över huvud taget fanns under det sena artonhundratalet) utan även Lunds universitet.


Telefonapparaten hade patenterats av Alexander Graham Bell (övriga vetenskapsmäns insatser på området ej att förglömma) år 1876 och spred sig därefter raskt över världen, däribland Sverige. Redan 1883 angav vissa lundabaserade företagare sina telefonnummer i annonser i Lunds Weckoblad, och det dröjde inte länge innan röster höjdes för att även universitetet skulle investera i denna nymodiga teknik.

Den 17 juli 1883 gör Eskilstuna-Boden på Mårtensgatan 5 reklam för pennknivar och klockkedjor, och sätter även ut sitt telefonnummer.

Blott tio år efter Bells patent, år 1886, nådde frågan om ”förbindelse med statens telefonnät” universitetets ledning; professorerna Magnus Blix (fysiologi) och Hjalmar Lindgren (anatomi) hade tillsammans med chefen för universitetsbiblioteket Elof Tegnér ansökt hos Kung. Maj:t, det vill säga regeringen, om dylik anslutning. Frågan remitterades tillbaka till mindre konsistoriet som tog upp den till behandling den 4 december. Vid detta möte förklarade sig den annars teknologiskt progressive botanikprofessorn Fredrik Areschoug inte vara i behov av en telefon, medan astronomiprofessor Axel Möller genast hoppade på tanken om möjligheten att ringa från och till universitetets observatorium. Han backades ivrigt upp av bibliotekarien Elof Tegnér, som förklarade att UB minsann kunde tänka sig att självt bekosta sin telefonförbindelse.

Konsistoriet, som antagligen vädrade telefonisk morgonluft, bestämde sig för att tillfråga samtliga övriga institutioner vid universitetet om det fanns intresse av att vara med på en gemensam telefonanslutningsframställan till regeringen, och en lista skickades runt bland universitetets professorer. Vid mindre konsistoriets nästa möte den 22 december 1886 hade fysiska respektive patologiska institutionerna – företrädda av professorerna Albert Holmgren och Maximilian Victor Odenius – hoppat på telefontåget. Mindre konsistoriet beslöt därför att hemställa hos Kungl. Maj:t om att universitetsbiblioteket samt anatomiska, astronomiska, fysiologiska, fysiska och patologiska institutionerna skulle kopplas upp till statens telefonnät, och som en liten slutknorr lyckades professor Lindgren dessutom lyckats få tillagt en framställan om telefonförbindelse mellan anatomiska institutionen och sin  privatbostad!

Att mindre konsistoriet gjorde denna ansökan betydde dock ingalunda att universitetet band sig att betala för uppkopplingen – det fanns det inte medel till. Kungliga telegrafstyrelsen hade emellertid gett universitetet ett bra erbjudande – samtal, underhåll och telefonapparaterna skulle vara gratis, bara man fick ersättning för installationskostnaden. Konsistoriet lämpade alltså, glatt i hågen, över anslutningsavgiften à 200 kronor till respektive institution, noterade att varken professor Areschoug eller räntmästaren tyckte att en telefonledning mellan Anatomiska institutionen och professor Lindgrens hus var rimlig om den skulle kosta ytterligare 200 kronor, och gick var och en hem till sig, antagligen i det vällovliga syftet att ta julledighet.

Hjalmar Lindgren (t.v.) och Fredrik Areschoug (t.h.), telefonentusiast respektive -tvivlare

Även regeringen tog uppenbarligen julledigt, ty det var först 28 januari 1887 som Kungl. Maj:t biföll universitetets begäran om (med undantag för installationskostnaden) gratis telefonförbindelse till ”dem af de akademiska institutionerna i Lund, för hvilka förbindelsen vore med hänsyn till vetenskapens intresse eller annat allmännyttigt ändamål af jemförelsevis framstående betydelse”. Anatomiprofessor Lindgren fick emellertid – föga förvånande – inte nådigt bifall till gratis telefon mellan hemmet och arbetsplatsen. Telefonledningar drogs, och någon gång i början av mars (samtliga räkningar är daterade 5 och 8 mars) 1887 kunde den pratsugna allmänheten alltså nå fram telefonledes till fem av universitetets institutioner samt universitetsbiblioteket.

Den uppmärksamme läsaren inser nu att det år 1887 alltså inte gick att ringa till eller från universitetets centrala förvaltning. Detta faktum blir desto mer intressant när man betänker att universitet fem år tidigare, alltså år 1882, invigt sin nya pampiga huvudbyggnad. När professorer och bibliotekarier alltså kunde ringa kors och tvärs till varandra och resten av landets telefonabonnenter så stod alltså både rector magnificus, akademisekreteraren och räntmästaren utan dylik uppkoppling. Denna brist uppmärksammades emellertid snabbt, och år 1889 fick kansliet och räntekammaren (alltså motsvarande ledning och gemensam förvaltning) en gemensam telefon på samma villkor som UB och de fem telefonförsedda institutionerna.

Universitetsbibliotekets lånedisk i Kungshuset (biblioteket flyttade till sin nuvarande byggnad först 1907) – kanske fanns telefonen i anslutning till denna?

Den oinskränkta gratistelefonins tid vid Lunds universitet varade till år 1902. Den 1889 inskaffade gemensamma telefonen för universitetshuset hade då visat sig vara otillräcklig, och nu ville även Botaniska (Areschoug hade gått i pension 1898), Zoologiska, Geologisk-mineralogiska, Kemiska och Medicinskt-kemiska institutionerna ta del av den fördelaktiga gratistelefonilösningen. Nu var det dock andra tider och som svar på universitetets framställan om fler telefonförbindelser ”på enahanda villkor” meddelade Kungl. Maj:t att någon gratistelefoni endast mot anslutningsavgift inte längre var aktuell, utan ”upprättandet af de ifrågasatta telefonförbindelserna endast i vanlig ordning måtte få ega rum”. Och sedan dess har Lunds universitet vackert fått betala för sina telefonitjänster.

Idag när Lunds universitet har 8 800 medarbetare som med få undantag har egna tjänstetelefoner, känns det svårt att tänka sig att det fanns en tid då Lunds universitet som helhet endast hade sex telefoner, och att ingen av dem gick till den centrala förvaltningen. Det är också inte utan att man undrar hur dessa 8 800 medarbetare hade kunnat påverka omröstningen i Melodifestivalen om universitetets telefonexpansion inte blivit avgiftsbelagd från 1902 – tänk vilka mängder gratisröster som hade kunnat ringas in!

Då hade kanske rätt låt äntligen vunnit 😉

Henrik Ullstad
Arkivarie vid universitetsarkivet (vars jourtelefon nås på 046 222 16 70)

Författaren önskar tacka Lukas Sjöström för hjälp med korrekturläsning och arkivarie Fredrik Tersmeden för gott arkivforskningssamarbete och likaså hjälp med korrekturläsning.

april 25, 2024

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Irene bytte bana och siktade mot en tryggare anställning

Byta bana

Efter två uppsägningar kände Irene Arnerlind att det var dags att våga satsa på att höja sin kompetens och byta bana. Hon tog kontakt med en studie- och yrkesvägledare som hjälpte henne att identifiera vilken väg hon kunde gå för att nå sina nya mål. Detta är hennes historia.

Irene Arnerlind
Irene Arnerlind utanför sin nya arbetsplats

I över två decennier ägnade Irene sitt yrkesliv åt träningsbranschen, inom olika roller och ansvarsområden. I många år arbetade hon på en stor nationell träningskedja med produkt- och verksamhetsutveckling, samt som chef med personalansvar. Trots att hon älskade branschen och delade passionen med sina kollegor, kände Irene ibland en oro över en viss bristande professionalism. Samtidigt var just denna brist en anledning till att intresset för arbetsmiljö och arbetsrätt växte.

– Under pandemin blev jag uppsagd på grund av arbetsbrist. Kort därefter fick jag en ny tjänst inom branschen hos en annan arbetsgivare. Då kom kriget i Ukraina och branschen utsattes på nytt för ekonomiska prövningar och jag blev återigen uppsagd på grund av arbetsbrist. I stället för att se det som något negativt tänkte jag att nu är det nog meningen att jag ska byta bana.

Men det var såklart inget lättvindigt beslut att ställa om. Irene kände en viss rädsla för att sätta sig i skolbänken igen efter så många år, nyss fyllda fyrtio, funderade hon över om det skulle vara svårt att lära sig som ”äldre” och hur hon skulle få ihop vardagen.
Och en av de största frågorna var så klart; Var och vad skulle hon läsa för att öka sin anställningsbarhet.

Kontakt med en studie- och yrkesvägledare

I grunden hade Irene högskoleexamen i både Företagsekonomi/Ledarskap samt Folkhälsovetenskap. Hennes valbara kurser hade handlat om människor och organisationer i utveckling. Den fysiska hälsan hade alltid stått i fokus men allt eftersom livserfarenheterna vuxit med åren, började Irene också intressera sig för människors psykiska välmående på jobbet.

-Mitt intresse för grupputveckling och ledarskap och inte minst arbetsmiljö och arbetsrätt har blivit större med åren. Så jag visste att jag ville arbeta med dessa frågor, men jag ville inte vara beroende av bara en bransch. Så jag tog kontakt med en studie- och yrkesvägledare på mitt gamla universitet som tipsade mig om att HR skulle kunna vara en bred väg för mig att gå. Hon hjälpte mig hitta en kurs via Lunds universitet i arbetsrätt, och en annan kurs; HR-arbete i Teori och praktik via Umeå universitet. Båda helt på distans. När jag hade påbörjat dessa heltidsstudier kände jag att jag ville få ut så mycket som möjligt av studietiden och hoppade därför även på en yrkesutbildning som HR-koordinator, också på distans.

Vardagsekonomi

För att klara sig ekonomiskt under studietiden tog Irene lån via CSN och det tilläggslån man kan få när man har barn samt bidrag. Hon använde också en del sparade pengar och genomförde noga planering för sina utgifter. Hon lärde sig att särskilja mellan behov och önskemål, hitta begagnade alternativ och hade dessutom ett extrajobb som gruppträningsinstruktör. Genom att vara medveten om sina ekonomiska prioriteringar och göra kloka köpbeslut gick det att få ihop livet med man, hus, barn och studier

-Jag tror vi småbarnsmammor är väldigt effektiva av oss! Jag har också ett stort driv och är väldigt målinriktad. Därför upplevde jag inte att det var några problem att få ihop vare sig tid eller ekonomi. Jag såg fram mot att bidra till något ”större” och jag önskade också ökad anställningstrygghet, varför jag siktade mot offentlig verksamhet. Det skulle ju betala sig i långa loppet.

Vardagspussel och distanskurser

Att lämna och hämta barn på förskola och skola, laga mat, närvara på föräldramöten, diska, tvätta och skjutsa till olika aktiviteter är en daglig verklighet som många föräldrar kan relatera till. Så att studierna var helt distansbaserade utan några fysiska träffar, visade sig vara en central pusselbit för att få livet att gå ihop.

-För mig var det helt avgörande! Jag hade inte haft möjligen att åka fram och tillbaka till Lund. Det hade inte heller gått att kombinera med andra studier eller mitt extrajobb, och med hämtningar och lämningar. Jag får också tacka min sambo för han skötte det mesta hemma.

Lättare att studera när man redan varit yrkesverksam

-Jag upplevde det som lyxigt med en paus i arbetslivet, mer kunskap i ryggsäcken är ju bara positivt. Kände dessutom att det gick lättare att studera nu, än direkt efter gymnasiet. Dels för att jag troligtvis var med motiverad nu och visste vad jag skulle ha studierna till, dels för att jag kunde applicera teorier, olika cases, lagar med mera i tidigare upplevda arbetslivserfarenheter. Jag gjorde klart mina studier, sadlade om och fick ett jobb som systemsamordnare inom HR på Region Halland.
Man måste ju våga satsa för att komma vidare.


Visst du att:

Den allmänna studievägledningen på Lunds universitet är öppen även för dig som är alumn.
Välkommen att läsa mer eller boka ett möte med dem. De tar emot både fysiskt på plats i Lund och via digitala möten.
Läs mer om Lunds universitets studievägledning här (lu.se)

Missa inte

Under mars månad har Alumnnätverket flera webbinarier på temat Livslångt lärande och karriär:

Webbinarium: Byta bana – vågar jag?
5 mars 2024 16:00 till 17:30 

Webinar with inspiring alumnae around the globe
8 mars 2024 14:45

Webbinarium: Så fungerar omställningsstudiestödet
11 mars 2024 16:00 till 17:30

Webbinarium: Framtidens kompetens
14 mars 2024 16:00 till 17:30

mars 4, 2024

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Karriärchoachen: Frågorna du bör ställa till dig själv om din karriär

Pernilla Thellmark har lång erfarenhet av karriär- och ledarutveckling. Hon arbetar som karriärcoach på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och driver även konsultfirman Nilla Karriär & Kommunikation.

Pernilla Thellmark

1. Vad har jag för mål med mitt nästa karriärsteg?

Om du inte kan formulera ett mål med ditt nästa steg kan jobbsökandet kännas luddigt och svårt att greppa och risken är att du inte kommer igång. Försök att ringa in något som känns viktigt för dig så underlättar det ditt jobbsökande. Kanske vill du ta mer ansvar eller fördjupa dina kunskaper med kompetensutveckling inom ett visst område? Kanske vill du prova något helt nytt? 

2. Vet jag vilka jobb som finns?

Att utforska verksamheter och jobbtitlar är ett bra sätt att få energi i sitt arbetssökande. Kanske upptäcker du intressanta arbetsgivare som du inte känt till eller får du upp ögonen för jobbpositioner som kan passa dig. Använd din nyfikenhet för att utforska arbetsmarknaden.

Du kan t ex fundera på vilka företag som finns bakom alla de produkter och tjänster du kommer i kontakt med under en dag. Läs jobbannonser och hemsidor, fråga människor om deras jobb, prova olika sökord för att bredda dina alternativ.

3. Vet jag vad jag kan och hur jag ska presentera mig för en arbetsgivare?

Vilka är mina styrkor och hur är jag som kollega? Vad motiverar mig och hur kan jag bidra med min kompetens och erfarenhet? Att söka jobb handlar till stor del om att marknadsföra sig själv. Det kräver först och främst tid för reflektion och en möjlighet att lära känna sig själv bättre.

Vad vill du att en potentiell arbetsgivare ska veta om dig? Fundera över konkreta exempel från tidigare arbeten eller studiesituationer som beskriver hur du har hanterat olika uppgifter och bidragit med din kompetens och dina styrkor. Ett bra sätt att förbereda sig och stärka sig själv är att be andra om feedback. Fråga vänner och kollegor om vilka styrkor de uppskattar hos dig. Tänk på att det viktigaste är att du visar en positiv attityd och kan motivera varför du vill vara en del av verksamheten.

4. Hur ser mitt nätverk ut?

Jag träffar ofta personer som upplever att de inte har ett relevant nätverk. Vad är relevant, brukar jag då fråga. – Personer som jobbar i den branschen jag vill jobba, blir ofta svaret. Tänk på att du aldrig vet vem som kan hjälpa dig vidare.

Att bygga nätverk handlar helt enkelt om att lära känna människor. Ofta har vi ett större nätverk än vi tror; kollegor, klasskamrater, vänner, grannar och många fler. När du känner dig redo för ett nytt steg i karriären så var inte rädd för att be om hjälp. Fråga människor i ditt nätverk om tips och råd och berätta vad du vill. De flesta vill hjälpa till! Använd Linkedin för att ha koll på vad som sker på arbetsmarknaden och för att utöka och fördjupa ditt nätverk. Var aktiv genom att dela, gilla, följa och skriva inlägg. Glöm dock inte att det personliga mötet är det som påverkar oss starkast.

5. Vad får mig att må bra?

Vi spenderar många timmar av vårt liv på vår arbetsplats så att trivas är A och O. Fundera på vad du behöver för att må bra på en arbetsplats. Vill du jobba enskilt eller vara del av ett team? Vilken sorts ledarskap behöver du? Hur vill du att balansen mellan arbete och privatliv ska ut?

 Trivs vi så presterar vi bättre.

Lycka till!


Missa inte

Under mars månad har Alumnnätverket flera webbinarier på temat Livslångt lärande och karriär:

Webbinarium: Byta bana – vågar jag?
5 mars 2024 16:00 till 17:30 

Webinar with inspiring alumnae around the globe
8 mars 2024 14:45

Webbinarium: Så fungerar omställningsstudiestödet
11 mars 2024 16:00 till 17:30

Webbinarium: Framtidens kompetens
14 mars 2024 16:00 till 17:30

mars 4, 2024

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Fortsatte att lära så länge ögonen förmådde

Få alumner från Lunds universitet torde ha blivit nyhetsstoff på Hawaii. Men undantag finns. Den 27 november 1933 fick läsarna av Honolulu Star Bulletin sig till livs en notis om ett fenomen i det avlägsna Sverige. Fredrik Tersmeden, fil dr h c, och arkivarie vid Universitetsarkivet, berättar om Kalmars första studentska, Dagmar Karlberg – matematikern som sadlade om till översättare och aldrig tröttnade på att lära sig nya saker.


Dagmar Karlberg fotograferad 1941. Foto: Carl Larssons fotografiska ateljé AB. Bildkälla: Länsmuseet Gävleborg (CC-BY).

Få alumner från Lunds universitet torde ha blivit nyhetsstoff på Hawaii. Men undantag finns. Den 27 november 1933 fick läsarna av Honolulu Star Bulletin sig till livs en notis om ett fenomen i det avlägsna Sverige: ”Miss Dagmar Karlberg, 65 years old, living at Garvie, Sweden, claims to have taught herself Bulgarian, Rumanian, Chinese, Serbian and Turkish in just over two years”.

Det var heller inte bara var på Hawaii man kunde läsa om detta. Notisen kom nämligen från den stora nyhetsbyrån Associated Press (AP) och vandrade hösten 1933 genom amerikanska tidningar från Brooklyn till Las Vegas. Texten var identisk så när som på namnet på Miss Karlbergs hemort, där de lokala sättarna tycks ha kämpat med det exotiska namnet. Det som i Honolulu blivit ”Garvie” blev i Gettysburg till exempel ”Bavie”. I de flesta fall stod det dock något mer korrekt ”Gavle” – alltså Gävle, ty där bodde fröken Karlberg vid tiden.

Smyglärde på broderns lektioner

Att Dagmar Karlberg på sin ålders höst skulle nå världsrykte som språksnille var dock ingalunda självklart när hon föddes – nej, inte ens att hon skulle få leva till hög ålder. Visserligen var hennes far Kalmar stads lasarettsläkare, men inte ens detta var vid tiden en garanti för att ens närmaste skulle få ett långt liv. Året före Dagmars födelse hade båda hennes äldre systrar, fem och två år gamla, ryckts bort inom loppet av några veckor. Gissningsvis var en ny dotters ankomst året därpå, den 26 september 1866, desto mer efterlängtad, och att hon blev en ”ersättning” för sina avlidna syskon speglas i att hennes tre förnamn – Eva Dagmar Elisabeth – alla tidigare hade burits av dessa.

Utöver föräldrarna, Dagmar och de tidigt bortgångna systrarna bestod familjen även av två söner: storebror Ivan (född 1865) och lillebror Gustaf (född 1869). När Ivan blivit fem började han få undervisning i hemmet; något hans lillasyster tydligen var mycket nyfiken på. Egentligen ansågs hon för liten för att deltaga i lektionerna, men mot löfte att hålla sig alldeles tyst fick hon ändå sitta med. Det hela beskrevs senare i en tidningsartikel baserad på Dagmars egen redogörelse:

Hon satt på en liten pall i en vrå med en docka i knäet. Hon blandade sig inte i vad som sades, men ingen kunde hindra henne från att lyssna intensivt. På så sätt lärde hon sig allt vad som var möjligt att lära med hjälp av öronen. När lektionen var slut smög hon sig varje gång fram och tittade i boken som användes, för att hon även skulle kunna inhämta vad som skulle läsas med hjälp av ögonen. På så sätt gick det till att när brodern kunde läsa kunde även hon.

På denna tid var det verkligen långt ifrån självklart att ge unga kvinnor någon formell utbildning över folkskolenivå, och det statliga högre skolväsendet var exklusivt inriktat på gossar. Men Dagmar Karlberg hade dubbel tur. Dels hade hon uppenbarligen en familj som bejakade hennes ”vetandebegär”, dels var Kalmar vid tiden en stad där det fanns ett antal privata flickskolor. Mest ambitiös och långlivad av dessa var den Nisbethska skolan, ledd av den driftiga fröken Georgina Nisbeth. Till hennes uttalade målsättning hörde ”att säkerställa en utbildning för de unga flickorna, i största mån likvärdig med den, som stod gossarna till buds vid de allmänna läroverken”. Av detta skäl rekryterade fröken Nisbeth åtskilliga av lärarna från stadens gossläroverk att timundervisa i de högre årskurserna även vid hennes skola. Och i denna sattes alltså Dagmar Karlberg. Hon har senare själv skrivit att ”inga upplevelser så etsat sig in i mitt medvetande som de sju är (1877–1884), vilka jag tillbragte i den Nisbethska elementarskolan för flickor”.

Larmtorget i Kalmar på en teckning troligen utförd omkring 1839 av J B Pettersson. I huset längst till höger, det så kallade Jeanssonska huset eller ”Lilla hovet”, hade Nisbethska skolan sina lokaler under Dagmar Karlbergs tid som elev. Infälld till höger: skolans föreståndare Georgina Nisbeth. Bildkällor: Kalmar museum resp boken Georgina Nisbeth och hennes skola (1926).

Oförskämd nog att ta studenten

Att den vet- och läsgiriga Dagmar trivdes i skolan var dock inte detsamma som att allt var frid och lycka i det kalmaritiska läkarhemmet. Hennes far plågades av en ”af studier och arbete i förtid bruten hälsa”. Efter perioder av tjänstledighet tvangs han 1883, endast 53 år gammal, att ta avsked från lasarettet, vilket förklarar senare uppgifter om att Dagmar Karlberg kom ”från en fattig familj”. Detta blev knappast bättre när fadern två år senare avled i njurinflammation. Storebror Ivan tog konsekvensen genom att emigrera till Australien, kvarlämnande sin mor med de två yngsta, ännu omyndiga, syskonen Dagmar och Gustaf, den senare ännu med två år kvar till studentexamen. Innan han hann avlägga den hade storasyster Dagmar dock, med sin nisbethska skolning och ytterligare några års självstudier i bagaget, redan våren 1887 varit ”oförskämd” nog (ordvalet är hennes eget) att tåga upp till stadens gossläroverk och förklara att hon önskade få avlägga examen som ”privatist”. Något sådant hade aldrig tidigare hänt i Kalmar och försatte skolledningen i bryderi.

Den hederlige rektorn visste inte hur han skulle bära sig åt med mig. Han rev sig i huvudet och så sa’ han:

– Det går inte an att fröken sitter bland de unga männen – de skulle bli för distraherade. Och så placerades jag nere i rektorsexpeditionen, som låstes, och där satt jag i splendid isolation och löste de skriftliga uppgifterna. Nå – så blev det muntlig examen och de lyckliga nybakade skulle som vanligt kasta sig ut på torget i famnen på alla mammorna, papporna, bröderna och flammorna för att bli kringklappade och blomsterhöljda. Men jag – jag fick inte vara med om det. Det var ”opassande”. Och så fick jag smyga ut bakvägen – fast jag hade laudatur [det högsta betyget].

Den diskreta sortin till trots så gick det ingalunda spårlöst förbi att Kalmar hade fått sin första studentska. Kalmar nation i Uppsala uppmärksammade det hela med att bjuda in henne till en studentfest samma sommar; en inbjudan som Karlberg via pressen dock tvingades meddela att hon inte nåtts av i tid för att kunna tacka ja. Någon direkt avfärd till universitet – vare sig i Uppsala eller annorstädes – blev det inte heller för den nybakade studentskan. I stället valde hon att under det följande året läsa in ytterligare ett ämne – latin – för att komplettera sin studentexamen härmed året därpå; detta samtidigt som lillebror Gustaf fick sin vita mössa på huvudet. Och med båda de kvarvarande barnen således behöriga för universitetsstudier tog modern dessa med sig till Lund där de i juli 1888 flyttade in på Hjortgatan 5. I september samma år skrevs båda syskonen in vid universitetet; Gustaf som en av mer än hundra manliga novitier bara denna termin, Dagmar som lärosätets sjuttonde studentska någonsin.

Dagmar Karlbergs och hennes familjs bostäder under studieåren i Lund: Hjortgatan 5 (1888–1892) och Lilla Tomegatan 6 (från hösten 1892).

Studentska med låg profil

Det universitet Dagmar Karlberg kom till var alltså synnerligen kvinnoglest. Just höstterminen 1888 innebar dock en kraftig relativ ökning av andelen studentskor med inte mindre än fem unga damer inskrivna inom loppet av några veckor. Flera av dessa kom att bilda ett socialt nätverk ihop med sina äldre medsystrar, men att döma av minnesbilder från tiden tycks Dagmar Karlberg inte ha varit en av dessa, och man kan fundera på varför. Kanske hade det att göra med att Karlberg kommit till Lund med sin familj och inte på samma sätt som de studentskor som anlänt långväga ifrån till studieorten hade ett behov av att bygga sig ett nytt socialt sammanhang? Men kanske var det också så att familjens knappa ekonomiska ställning innebar att Dagmar vid sidan av studierna var tvungen att lägga mycket tid på att bistå sin mor i hushållet?

För det sistnämnda talar att Karlbergs studier under de första åren gick jämförelsevis långsamt. Medan lillebror Gustaf blev filosofie kandidat redan efter ett och ett halvt år så tog Dagmar hela fyra år på sig. Sedan vände det dock. Visserligen lade Gustaf redan våren 1895 fram en licentiatavhandling men fullföljde sedan inte de tillhörande proven och fick därför inte ut denna examen förrän många år senare (1903). Då hade storasyster Dagmar redan en komplett licentiatexamen sedan hösten 1895.

En annan sak som slår en när man tittar på den dokumentation om syskonen Karlberg som finns i Universitetsarkivet är att denna inte visar några spår av att det var Dagmar som skulle bli känd som ett språksnille. Snarast tvärtom: i Lund var det Gustaf som tillhörde Filosofiska fakultetens humanistiska sektion och vars avhandling utgjordes av en översättning av en fornegyptisk tempelinskription. Dagmar däremot tillhörde den naturvetenskapliga sektionen och skrev sin avhandling i matematik och mekanik om så kallade pinch-punkter! Som nyutexaminerad licentiat annonserade hon också i lokalpressen om att hon gav privatlektioner i matematik.

Inledningen till Dagmar Karlbergs licentiatavhandling. Infällt ett fotografi av Karlberg tagit under eller strax efter hennes studietid och hämtat från ett fotocollage över Lunds första studentskor från c:a 1897 utfört av Lina Jonn. Bildkällor: Lunds universitetsarkiv respektive Lunds universitetsbibliotek

Snart skulle Dagmar Karlberg också bedriva undervisning på ett mer organiserat sätt än privatlektioner: hon blev skollärare. Detta var inget konstigt; bland de tidigaste lundastudentskorna var de absolut vanligaste yrkeskarriärerna antingen som läkare eller som lärare, det senare särskilt i flickskolor. Och det var också tjänster i sådana skolor Karlberg fick: i Norrköping, Halmstad och slutligen Skövde. Alla anställningarna var dock kortvariga, och snart insåg Karlberg att detta inte var vad hon ville ha ut av livet. En anledning var ekonomisk: ”det var dåligt betalt, bara 800–900 kr. om året i lön, och jag hade studieskulder att amortera”. Men till det hela kom också en ny inriktning på hennes personliga intressen. Som kontrast till de naturvetenskaper hon hittills främst studerat och undervisat i slog en kärlek till språk ut ”i full låga”: ”Jag fick en häftig lust att lära mig så många språk som möjligt”, berättade hon senare. Och därav att hon nu genomförde sin första fortbildningsinsats efter universitetet: hon gick sommaren 1898 en kurs vid Karl O Lindbergs handelsinstitut i Göteborg. Detta i kombination med egna språkstudier gjorde henne nu redo för det som skulle bli hennes nya värv: att som ”utländsk korrespondent” handha internationell brevväxling för olika uppdragsgivare.

Översatte ”propagandaskrift”

Sin första anställning inom detta nya fält fick Karlberg ”vid ett större industriföretag” i Göteborg, vilket dock, med hennes egna ord, ”kullbytterade”. Senare skulle hon dock ha bättre tur med motsvarande tjänster vid först Skultuna messingsbruk, senare Husqvarna vapenfabrik och slutligen skeppsredaren Erik Brodins rederi i Gävle. Mellan varven hann hon också med ett par anställningar inom den diplomatiska världen, nämligen vid det amerikanska konsulatet i Bergen och det grekiska konsulatet i Helsingfors. Parallellt annonserade hon också sina tjänster som frilansande översättare.

Till slut beslöt Dagmar Karlberg sig för att bli sin helt egen: från omkring 1917 var hon inte längre anställd av någon utan drev egen översättningsbyrå och gav språklektioner i Gävle. Rimligen var de flesta av de uppdrag hon fick även fortsatt av den mer formella och merkantila natur som hon ägnat sig åt i företag och vid konsulat, och det finns inga tecken på att hon hade ambitioner att ägna sig åt ett mer litterärt översättarskap – med ett framträdande undantag. Våren 1920 utkom på Åhlén & Åkerlunds förlag boken Aftnar vid Genèvesjön i ”bemyndigad översättning av Dagmar Karlberg”. Den var av en polsk filosof och professor, Marian Morawski (1845–1901), och hade i original utkommit i en första utgåva redan 1893. Vi vet inte om översättningen var en beställning från förlaget eller ett initiativ från Karlbergs egen sida. Det förord hon har försett boken med indikerar dock det senare:

Boken hör ej till dem, som läsas en gång och sedan glömmas. Mättad av rika tankar över livets djupaste frågor, griper den mäktigt sin läsare och tager honom fången. [- – -] Gång på gång bläddrar man tillbaka, ständigt tycker man sig finna något nytt, som man förut icke lagt märke till, och när man till sist lägger boken åsido, sker det med känslan att i den ha funnit en verklig vän.

Boken består av ett antal samtal förda inom en krets av internationella gäster vid ett litet hotell i orten Ouchy, bland annat två polacker (varav en, en katolsk pater, utgör bokens berättarjag), en ryss, en sydfransk dramatiker, en schweizisk protestantisk präst, en tysk rättsfilosof och en brittisk författarinna. I en svit av kapitel dryftar dessa olika frågor kring religion, vetenskap, vetande och världsåskådning. Om utfallet av dessa diskussioner får man en mycket tydlig bild om man läser de recensioner boken bestods i flera svenska tidningar. Dessa utmärks, får man konstatera, av en tämligen kritisk ton, ehuru inte mot Karlbergs översättning utan mot bokens budskap. I det då ännu starkt statskyrkligt protestantiska Sverige provocerade boken nämligen genom sin tydliga tes att den verkliga sanningen var att finna inom den katolska läran – ”raka vägen till påfven”, som en recensent uttryckte det, medan andra beskrev boken som en renodlad ”katolsk propagandaskrift” och en tredje menade att författaren serverade sin tes ”å tallrikar, som alldeles uppenbarligen äro tillverkade i Ignatius Loyolas fabriker”. Det senare syftade på grundaren av Jesuitorden, och anklagelsen saknade inte fog för sig: Morawski hade nämligen inte bara varit universitetslärare utan i högsta grad även en aktiv jesuit. 

Omslaget och försättsbladet till Karlbergs översättning av Aftnar vid Genèvesjön. Bildkälla: Kungliga biblioteket.

”Ett språk skall erbjuda nya vyer”

Det framgår inte om Dagmar Karlbergs Morawskiöversättning gjordes direkt från polskan eller via något annat språk. Att hon med tiden skulle komma att behärska ett antal slaviska språk vet vi dock, och rent generellt verkar det ha varit under dessa år som frilansande översättare som hon alltmer började bedriva de självstudier i olika ytterligare språk som med tiden skulle göra henne om inte världsberömd så i vart fall temporärt omtalad ända borta på Hawaii. Riktig fart fick dessa studier dock sedan Karlberg valt att pensionera sig i början av 1930-talet. Sensommaren 1933 kunde flera svenska tidningar meddela att ”en gammal dam” i Gävle under de dryga två åren efter sin 65-årsdag ”bara för nöjes och nyfikenhets skull” lärt sig fem ytterligare språk – bulgariska, rumänska, kinesiska, serbiska och turkiska – utöver dem hon redan tidigare behärskade.

Liknande spridda artiklar om språkfenomenet Karlberg fortsatte att dyka upp under det följande decenniet. Här kunde man läsa att ”ryska, spanska, rumänska och turkiska” var hennes favoritspråk (senare kompletterat med ”den mjuka malajiskan”) medan kinesiska var ”intressant men opraktiskt”. De enda språk hon funnit direkt svåra var dock ”baskiska, arabiska och hebreiska” med baskiskan i särklass ”för det är inte likt något annat språk”. Bulgariska gick henne däremot ”lekande lätt” att lära in på bara tio dagar (!) tack vare tidigare kunskaper i ryska. Studiet av estniskan – hennes 25:e språk – var något hon ”förljuvade […] sin konvalescenstid med” efter ett lårbensbrott som 69-åring.

Karlberg berättade även att hon föredrog att lära sig språk som var så annorlunda som möjligt mot de hon kunde tidigare – och särskilt mot det egna modersmålet: ”ett språk skall erbjuda nya vyer och lära en något om de tänkesätt som äro främmande för en svenska”, förklarade hon.

Hur kompetent var då Dagmar Karlberg i alla dess språk? Vi får här, liksom det mesta vad gäller hennes språkstudier, lita på hennes egen utsago: ”Jag kan naturligtvis inte alla dessa språk i betydelsen behärska dessa, jag behärskar bara mitt modersmål – men jag kan reda mig med dem, tala och skriva dem ganska skapligt.” Att kunna skriva dem var också en nyckel till att Karlbergs metod för att förbättra sina kunskaper i de nya språken. Utöver att införskaffa läroböcker och annan litteratur på och om dem såg hon nämligen till att om möjligt hitta personer hon kunde brevväxla med dem på; det kunde vara ”en spansk präst, en professor i Wien och en holländare” eller rentav ”en tvättäkta turk”.

Det är en fascinerande tanke att det i de mest spridda hörn av världen än i dag kan finnas högar av brev från en äldre lundaalumn i Gävle. Än mer fascinerande – och imponerande – blir dock historien om Karlbergs livslånga studier när man vet att hon ända sedan barndomen plågats synproblem. 1937 berättade hon att hon då hade mist all syn på ena ögat och bara hade ungefär 10 % kvar på det andra, men att hon ”gudskelov” alltjämt kunde läsa ”vid stark belysning” och genom att hålla en svart linjal under raderna. Under dessa omständigheter är det inte svårt att tro Karlberg på hennes ord då hon i en annan intervju yttrade att ”kunskapsbegäret har för mig varit en drivfjäder under hela mitt liv”.

Men vid 73 års ålder var det obönhörligen stopp med studierna. Karlberg hade då nyss lärt sig sitt 28:e språk, finska, när hennes läkare uttryckligen förbjöd henne att läsa mer. Ungerskan, som hon tänkt ta sig an som språk nummer 29, fick förbli outforskad.

I systrars vård

Det fotografi av Dagmar Karlberg på äldre dagar som inleder denna artikel kommer från Gävleborgs länsmuseum. I museets databas kan man läsa att det är taget den 20 oktober 1941 på adress Brynäsgatan 16 i Gävle. Det var en adress som tillhörde Elisabethsystrarna, en katolsk nunneorden, verksam i Gävle sedan 1892 och särskilt inriktad på sjuk- och åldringsvård. Mellan 1933 och 1973 drev den sjukhem på den nämnda adressen och där ”vårdades många gävlebor” av vilka vissa även ”slutade även sina dagar på hemmet”. Av dödboken för Staffans församling i Kalmar framgår att det Dagmar var en av dessa: hon fick sluta sina dagar hos Elisabetsystrarna den 12 juli 1945.

Med tanke på det ringa antalet katoliker i Sverige vid denna var det knappast något krav på att dela systrarnas trosinriktning för att få ta del av deras vård, men just i Karlbergs fall undrar man ändå om inte den entusiastiska översättaren av Aftnar vid Genèvesjön kan ha funnit sig särskilt väl till rätta i en katolsk miljö där mässa firades tre dagar i veckan. Alldeles oavsett detta verkar hon dock generellt ha varit en dam som fann sig till rätta här i livet. Eller som hon sade i en intervju som 70-åring:

Det är så roligt att leva, fastän man blivit gammal […]. Livet har så mycket intressant att bjuda på. Har man intressen och ett gott lynne, är man lycklig.

Fredrik Tersmeden
Fil dr h c, arkivarie vid Universitetsarkivet

februari 26, 2024

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Om du skulle byta bana…

Vi frågade fyra av våra mer välkända alumner – en komiker, en politiker, en läkare/TV-personlighet och en före detta ärkebiskop; Om du plötsligt vaknade en dag och behövde sadla om i karriären, vilken bana skulle du vilja utforska då?

Johan Glans

Johan Glans, älskad komiker:
Att driva en bokhandel är något jag kan fantisera om ibland, särskilt om jag känner mig stressad. Jag tänker att det är en behaglig tillvaro: Ser framför mig hur man småpratar med kunderna och när det är tomt i butiken har man alltid nåt att läsa. Fast förmodligen är jag naiv, verkligheten brukar aldrig vara så enkel…

Annie Lööf

Annie Lööf, före detta toppolitiker:
Haha, det där är ju en så svår fråga eftersom jag är själv mitt upp i det nu! Vad jag skulle göra om jag skulle göra något HELT annat? Astronaut. Jag är så imponerad av både den fysiska och mentala styrkan som nu senast Marcus Wandt besitter. Tänk att få arbeta i framkant av världens forskning och innovation och dessutom samtidigt får testa sina egna gränser. Nu är jag uppe i stjärnorna och önskedrömmar, och ska vara ärlig med att jag trivs väldigt bra med det liv och de jobb jag har just nu.

Henrik Widegren

Henrik Widegren, läkare öron-näsa-halskliniken SUS och Fråga Lund TV-expert:
Då skulle jag vilja bli professor i litteraturvetenskap, samt trädgårdsmästare. På förmiddagarna läsa böcker och undervisa, och på eftermiddagarna gå ut och klippa rosor och odla min trädgård. En perfekt kombination!

KG Hammar

K.G Hammar, före detta ärkebiskop i svenska kyrkan, teolog och forskare
Mitt alternativ under gymnasiet var litteratur och det skulle fortfarande vara en alternativ livsväg, gärna i kombination med filosofi. Så kanske professor inom de ämnena!


Foto:
Johan Glans – Robert Eldrim
Annie Lööf – Gabriel Liljevall
Henrik Widegren – Freddy Billqvist
K.G Hammar – Svenska kyrkan


Missa inte

Under mars månad har Alumnnätverket flera webbinarier på temat Livslångt lärande och karriär:

Webbinarium: Byta bana – vågar jag?
5 mars 2024 16:00 till 17:30 

Webinar with inspiring alumnae around the globe
8 mars 2024 14:45

Webbinarium: Så fungerar omställningsstudiestödet
11 mars 2024 16:00 till 17:30

Webbinarium: Framtidens kompetens
14 mars 2024 16:00 till 17:30

februari 26, 2024

Inlägget postades i

Lundensaren

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Det spökar i prästgården! En Lundaakademisk spökhistoria från 1840-talet

Spökhus

Övernaturliga händelser timar på skånska landsbygden omkring år 1840. Följ med när arkivarien på universitetsarkivet Henrik Ullstad berättar en historia om döda kyrkoherdar, supande komministrar, främmande hästar, mystiska bränder och fönsterluckor som lever sitt eget liv. Tag er i akt i oktobermörkret, för nu spökar det i prästgården!


Inledning

När jag och min arkivariekollega Fredrik Tersmeden fick frågan om att skriva en artikel, gärna med halloweentema, till oktobernumret av Lundensaren tänkte vi först att det skulle vara en smal sak. Säkerligen fanns det gott om spökhistorier från Lunds universitets historia att gräva fram ur arkivets gömmor!

Först gick vi till rektorsförhören. Kanske hade några studenter blivit varnade av rektor vid förra sekelskiftet för att ha klätt ut sig till spöken och skrämt upp stadens invånare? Men med undantag för två studenter som släpats inför rektor emedan de visat sig på gatan iklädda ”korta lakan” (utan uppgift om detta var i syfte att klä ut sig till spöken eller ej) kammade vi noll.

Rättegångsprotokollen från 1600- och 1700-talen, då? Måhända hade någon skällt en borgarhustru för att vara häxa? Vi gick igenom alla rättegångsfall som involverade kvinnor, men de handlade främst om utomäktenskapliga barn, brutna äktenskapslöften och – i ett anmärkningsvärt fall – en student som anklagade en kvinna för förtal då han absolut inte slagit sönder hennes fönsterrutor, tvärtemot vad hon påstått.

Fredrik föreslog då att vi skulle skriva om den påstått hemsökta hissen på Historiska museet. Mot detta invände jag att jag en gång åkt densamma hela vägen uppifrån och ner utan anmärkning.

Historiska museets hiss och Claes Blechert Trozelius
Förkastade artikelämnen: varken Historiska museets hiss eller Claes Blechert Trozelius var skrämmande nog.
Bildkälla för Historiska museets hiss: Författaren.
Bildkälla för Claes Blechert Trozelius: Wikimedia commons. Tavla fotograferad av Fredrik Tersmeden. Licens: CC-BY SA 3.0

Hade massproducenten av avhandlingar och professorn i ekonomi Claes Blechert Trozelius månne skrivit en avhandling om pumpor, undrade jag i ren desperation. Måhända, men vilken av hans många jordbruksrelaterade avhandlingar skulle det vara? Och risken fanns att en sådan artikel ändå inte skulle ha den rätta halloweenklangen.

Det var inte förrän jag slog upp andra bandet av Paul Gabriel Ahnfelts ”Studentminnen”, ett verk som Nordisk familjebok för övrigt karaktäriserar som ”alltför rikt på ostyrkta anekdoter samt förhastade och stötande omdömen om många dels bortgångna, dels då ännu lefvande personer”, och däri fann ett kapitel med ”telluriska” minnen som jag anade det ektoplasmiska ljuset i slutet på tunneln. Vad jag fann däri är i sanning en kuslig historia som här överlämnas till den hugade läsekretsen.

Det spökar i prästgården!

Paul Gabriel Ahnfelt föddes 1803 i Gullarps socken i Skåne, där hans far Jonas Ahnfelt var kyrkoherde. Efter att ha genomgått Katedralskolan i Lund skrevs han redan år 1817 in vid Lunds universitet och promoverades till filosofie magister sex år senare. Ahnfelt var hårt engagerad både i nykterhetsfrågan och i den inomkyrkliga väckelsen; han hörde till det så kallade ”rörelsepartiet” inom Lunds stift som stod för en lågkyrklig, närmast liberal, reformtendens inom Svenska kyrkan. År 1830 kallades han – utan att vara prästvigd! – av friherre Fredrik Trolle till kyrkoherde i Bosarp, en församling till vilken baronen hade patronatsrätt, en utnämning som föranledde Ahnfelt att snarast möjligt avlägga prästexamen.

Vi förlägger således vår scen till Bosarp, en liten by på skånska landsbygden norr om Eslöv. Här bor alltså kyrkoherden Paul Gabriel Ahnfelt, tillsammans med hustrun, grosshandlardottern Hedvig Sofia Ekstrand, och deras tre döttrar. I hushållet bor även allt tjänstefolk som krävs för att driva en prästgård under första halvan av artonhundratalet; här finns drängar, pigor och tjänstepojkar. Under gården lyder ett antal torparfamiljer, och inte långt därifrån bor klockaren Möller, en man som Ahnfelt själv kallade för ”platt oförmögen”, åtminstone när det kom till de delarna av hans tjänst som rörde barnundervisningen. Omkring prästgården ligger Bosarps församling, en bygd med ungefär tusen invånare, som kyrkoherden Ahnfelt – åtminstone enligt egen utsago – välvilligt och paternalistiskt försöker höja i andlig bemärkelse. Särskilt motarbetar den gode kyrkoherden och nykterhetsivraren det myckna brännvinsdrickandet: ”det värsta hindret mot mina försök att förhjelpa folket till en bättre både lekamlig och andelig existens”, som han själv uttrycker det.

Paul Gabriel Ahnfelt
Paul Gabriel Ahnfelt.
Bildkälla: Svenskt Porträttarkiv. Licens: CC BY 4.0.

Plötsligt börjar konstiga saker hända i Bosarps prästgård; prästhustrun Hedvig Sofia tycker sig en dag höra sin make komma hem tillsammans med en besökare och gå in i arbetsrummet, men när hon en stund senare söker sin make däri finner hon rummet tomt och fönsterluckorna tillbommade mitt på ljusan dag. Ahnfelt själv visar sig ha varit upptagen hela dagen med sina konfirmander och har inte varit hemma om. Även vid andra tillfällen visar sig prästgårdens tunga fönsterluckor – som vanligtvis kräver två personers ansträngning för att över huvud taget stängas – vara mystiskt förbommade trots att de inte borde vara det, och en vinterkväll år 1840 dyker två okända hästar mystiskt upp vid vattenhon vid prästgårdens pump, trots att alla grindar är stängda och främmande ök omöjligt skulle kunna ta sig in på gårdsplanen.

Vad berodde dessa till synes övernaturliga händelser på? Ahnfelt, en framåtskridande man, ställer sig i sina memoarer svarslös, men meddelar att hans församlingsbor hade två teorier. Den första, att det var fråga om järtecken som skulle visa på kyrkoherdens nära förestående dödsfall, motsäges av att Ahnfelt avled först år 1863, ett tjugotal år efter sin tid som kyrkoherde i Bosarp. Den andra förklaringen var inte mindre makaber, men kräver dock att vi åter förflyttar oss i tiden, denna gång till ungefär 60 år innan hemsökelserna i Bosarp.

”En salig död af slag”

Den 19 juni 1781 skrevs Sven Julius Sjöholm in vid Lunds universitet och den Skånska nationen. Han var son till en klockare och före detta Lundastudent i Stehag och ämnade, precis som många av sina medstudenter, att bli präst. Enligt de så kallade nationstabellerna – terminsvisa redogörelser över nationsmedlemmarnas sociala situation och studier, som nationerna var tvungna att lämna in till universitetet varje termin – bodde Sjöholm inledningsvis inneboende hos ”Domkyrkobetjänten Holmberg”, och bevistade dels teologiprofessorn Nils Hessléns, dels professorn i vältalighet och poesi Nils Stobæus föreläsningar. Utöver detta tog han även privatlektioner i logik.

Efter vårterminen 1782 försvinner Sven Julius Sjöholm ur nationstabellerna en längre period, för att höstterminen 1785 åter dyka upp däri, då boende hos ”Skoflickaren Berggrens änka”. Antagligen återvände han till universitetet för att fräscha upp sina kunskaper inför prästexamen; förutom att bevista föreläsningar för professorerna i teologi och filosofi tog han även privatlektioner i hebreiska, teologi och latin. Han prästvigdes slutligen den trettonde augusti 1786.

Efter sin prästvigning hamnade Sjöholm som komminister i Bosarp, under dåvarande kyrkoherden Carl Krutzén. Krutzén hade varit student i Lund vid ungefär samma tid som Sjöholms far, men hade till skillnad från denne disputerat (på en avhandling författad av historieprofessorn Sven Lagerbring om ”den romerska bränningen av rävar i förhållande till Domarbokens 15 kapitel”!) och blivit prästvigd. Det var alltså hit som den unge nyexaminerade prästen Sjöholm kom på sin första postering på den prästerliga banan.

Om läsaren trodde att det nu var dags för Sjöholm att visa framfötterna och göra karriär så må vederbörande vara förlåten för detta misstag, men i sin tjänstgöring visade sig den unge prästmannen tvärt om snabbt vara ytterst olämplig som präst.

Enligt vad Ahnfelt berättar började Sjöholm snart umgås med ”ortens lumpnaste pack” och anställa veritabla suporgier i prästgården. Vid något tillfälle ska han, tillsammans med sina dryckesbröder, framåt småtimmarna ha stämt upp en psalm utanför Krutzéns sovrumsfönster, något som föranledde kyrkoherden att utbrista i en så kraftig straffpredikan att en av de församlade direkt greps av ånger ”och från den stunden avskydde både [Sjöholms] och andra ogudaktiga prästers sällskap”. Krutzéns förmaningar berörde dock uppenbarligen inte komministern Sjöholm, som istället flyttade sitt kortspel och drickande till sakristian, där man får anta att han i högre grad var ifred från sin överordnades invändningar.

Bosarps prästgård
Bosarps prästgård, som den tedde sig 1954.
Bildkälla: Regionmuseet Skånes samlingar. Fotograf: Harald Olsson, Lund. Licens: CC BY 4.0.

Hur det nu än var med detta så avled Krutzén den 5 augusti 1794 ”genom en salig död af slag”, som kyrkoboken uttrycker det hela. Huruvida slaganfallet orsakades av hans oregerlige komminister eller inte förtäljer inte historien, men klart var att Sjöholm snabbt manövrerade bakom kulisserna för att utnyttja sin kyrkoherdes frånfälle; kort efter dödsfallet inkom Krutzéns änka med en skrivelse till domkapitlet där hon anhöll om att Sjöholm – av elaka tungor utnämnd till Krutzéns ”medhjälpare i äktenskapet” – skulle förordnas att upprätthålla förvaltningen av församlingen under hennes nådårstid. Uppenbarligen var Sjöholms avsikt att ”konservera” sin företrädares änka och erövra kyrkoherdebefattningen genom att gifta sig med henne. Ansökan beviljades, men kort därefter ångrade änkan sin ansökan i en ny skrift, där hon hänvisade till Sjöholms ”uppförande”. En ny präst skickades således till Bosarp, medan Sjöholm förpassades till en komministertjänst i Kverrestad.

Det mörka moln som sänkt sig över Sjöholm i Bosarp följde med honom till Kverrestad. Den sextonde oktober 1795 brann Kverrestads prästgård ned, och komministern fann sig anklagad för mordbrand. Domstolen kunde inte enas och hänsköt saken ”på framtiden och under Guds dom”, men Sjöholms prästerliga karriär var fullständigt skjuten i sank. När Sjöholm försökte skaffa sig en ny komministertjänst år 1797 fick han istället rådet att ägna sig åt skolundervisning och beordrades att avhålla sig från att vidare utöva prästämbetet, dock utan att formellt avkragas. Enligt Ahnfelt slutade Sjöholm sina dagar som landsflyktig i Danmark där han livnärde sig som skarprättargesäll.

Men, frågar sig den trogne läsaren, vad har detta med spökerierna i Bosarps prästgård att göra? Jo, skandalen kring Sjöholms uppträdanden, manövrerande och förpassande till Kverrestad, tillsammans med branden i Kverrestads prästgård, gjorde att det snart började florera rykten bland Bosarpsborna att kyrkoherden Krutzén inte alls dött ”en salig död af slag”. Enligt dessa rykten, fortfarande levande på Ahnfelts tid över ett halvsekel senare, hade Krutzén snarast dött en våldsam död för sin komministers hand. Det var alltså ingen mindre än den mördade kyrkoherden Krutzén som gick igen i Bosarps prästgård – stängande fönsterluckor, insläppande hästar och imiterande besökare i kyrkoherdens arbetsrum – för att på detta sätt kräva rättvisa bortom graven.

Avslutning

Spökade det verkligen i Bosarps prästgård? Ahnfelt själv tycks, i sina Studentminnen, anta en ambivalent attityd till det hela. Å ena sidan skriver han inte uttryckligen att han tror på spöken, men å andra sidan säger han att han inte kan förklara det inträffade.

Och vad tror jag? Jag måste personligen säga att jag inte tror på spöken, men någonting måste ju ha hänt för att föranleda den annars nyktre och framåtskridande Ahnfelt att skriva ner dessa händelser i sina memoarer. Om jag måste yttra någon form av åsikt rörande det inträffade så väljer jag att ansluta mig till den anonyme utgivaren av studentminnena, som erbjuder en synnerligen prosaisk, men roande, förklaring på desamma. Enligt någon av Ahnfelts efterträdare på kyrkoherdeposten i Bosarp ska ”spökerierna” egentligen ha varit en hämnd från missnöjda församlingsbor, trötta på Ahnfelts uppfostringssträvanden i allmänhet och brännvinsmotstånd i synnerhet. Ett sorts artonhundrafyrtiotalets skånska landsbygds motsvarighet till ”bus eller godis”, med andra ord.

Henrik Ullstad
Arkivarie vid universitetsarkivet

Författaren önskar uttrycka sin tacksamhet till Lukas Sjöström för vänlig hjälp med korrekturläsning.

oktober 25, 2023

Inlägget postades i

Lundensaren

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Scenskräck? Så blir du mindre nervös när du ska framträda inför publik

scenskräck

Tillhör du också gruppen av människor som börjar svettas av bara tanken på att ställa dig upp framför powerpointen på jobbet? Börjar du darra på rösten när du ska tala? Då är du inte ensam. Att tala eller uppträda inför publik är en av de vanligaste rädslorna hos människor – och det är just därför Musikhögskolan tacklar scenskräck hos sina blivande ”performers” genom att sätta kursen ”The Performing Human Being” på schemat.

Grundaren av Performance Centre vid musikhögskolan, Francisca Skoogh

Grundaren av Performance Centre vid musikhögskolan, Francisca Skoogh är inte bara en av Sveriges främsta konsertpianister, hon är också en licensierad psykolog och har använt psykologisk teori, sin kliniska erfarenhet som psykolog och sin erfarenhet som artist när hon skapat kursen ”The Performing Human Being” som ingår i masterprogrammet för musiker. Men egentligen kan teknikerna som hon lär ut, gynna alla som lider av någon form av nervositet eller rädsla och ibland ångest över att stå framför människor och uppträda.

Man måste se sig själv utifrån ett större sammanhang

En viktig del handlar om att inte tackla allt ensam som individ utan att se sig själv utifrån ett livsperspektiv och dela erfarenheter med andra. Men även vilken yrkeskultur man verkar inom, berättar Francisca Skoogh. Klassisk musik har såklart en specifik tradition eller yrkeskultur som man verkar inom. Precis som det troligtvis finns inom friidrott, polisyrket, vårdyrken, juridik, listan kan göras lång. Man måste se sig själv utifrån ett större sammanhang.

Hon poängterar att det är viktigt att hon som professionell musiker med många års erfarenhet delar med sig av hur hon själv haft det till sina studenter, om misslyckanden och hur hon tagit sig igenom svårigheter. Något som det kanske inte vanligtvis finns tid för inom undervisningen.

3 tips mot scenskräck som kan appliceras på alla

Betrakta en händelse du har upplevt tidigare
Titta på en gång du varit med om när du framträtt, talat, föreläst eller vad det nu kan vara, och det kändes bra, eller bara hyfsat bra. Vad var det du gjorde? Var specifik! Vad var det som fungerade? Hur, på vilket sätt? Vad behöver du för att prestera optimalt?

Beskriv en obekväm situation och öva dig
Hur kan du arbeta med en situation som gör dig obekväm, kan du öva dig?
Börja titta på detta i god tid före, inte samma vecka. Se till att använda dig av en god vän, lärare, eller kollega och prova på den personen. Konstruktiv och omtänksam feedback är viktig! Någon du har förtroende för!

Repetera i detalj vad du lyckats med
När det går bra – notera vad det är som gör att det går bra. Vi är snabba att ruinera, fastna i tankar där vi går igenom allt negativt vi varit med om. Ofta på natten, inte sant? Man går igenom allt som gått snett om och om igen. Vi kan alla känna igen det. Försök repetera och i detalj beskriva för dig själv vad som gått bra när något gått bra. Det är en bra övning och vi är ovana att göra så. Använd den informationen om dig själv, den är såklart värdefull!

oktober 23, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Äldre inlägg