Citatet ”En gentleman är en person som kan spela dragspel, men väljer att avstå” tillskrivs ofta Sten Broman, men hur säker kan man vara på att det verkligen var han som myntade uttrycket? Fredrik Tersmeden, Fil dr h c och arkivarie vid Universitetet gräver efter svar.
Det finns i våra dagar ett internetbaserat företag vars affärsidé får sägas vara genial om man till priset av minsta möjliga personliga kreativitet vill tjäna en skaplig summa pengar. Dess affärsidé är nämligen att ta kortare, lösryckta citat från olika kända personer, sätta dessa i ett småroligt typsnitt (som man dock torde hitta på ungefär vilken dator som helst) och sedan sälja utskrifter härav i varierande format – från 13 x 18 till 70 x 100 cm – för mellan 119 och 499 kronor stycket (obs: ram ingår ej!).
Ett av de ”motiv” man därvid kan få att pryda sitt hem med är citatet ”En gentleman är en person som kan spela dragspel, men väljer att avstå”; ett yttrande som därvid tillskrivs en av Lunds universitets mer välbekanta alumner under 1900-talet, kompositören, musikkritikern och medieprofilen Sten Broman.
Eftersom Broman avled 1983 och alltså har varit död i mindre än 70 år kan man fråga sig i vilken utsträckning dennes efterkommande rättighetsinnehavare får royalties på företagets planschförsäljning. Å andra sidan kan man också fråga sig om de alls bör ha detta. Det får nämligen sägas råda åtskilligt tvivel om huruvida det verkligen är Sten Broman som har myntat dessa rader. Detta insåg bland annat en person som undertecknad stundom interagerar med på sociala medier sedan denne upptäckt att den amerikanske musikern Tom Waits påstås ha sagt exakt samma sak (om än på engelska). Och även om det rent kronologiskt hade varit möjligt för såväl Broman att citera Waits som Waits att citera Broman framstod ingetdera alternativet som särskilt troligt. Och var det egentligen ens någon av herrarna som myntat frasen i första hand – eller ens yttrat den? Jag beslöt mig för att försöka gå till botten med saken.
Pinsamma väsljud
Låt mig så här långt kommen fastslå att det inte är Sten Bromans aversion mot dragspel i sig som jag i denna text vill ifrågasätta, ty den är välbelagd, däribland i hans egna memoarer Upplevelser av 1900-talet. Redan på sidan 9 häri berättar Broman om hur han i 12-årsåldern för första och enda gången besökte sin farfar Jöns, en skräddare som tillika kom från en lång linje av spelmän:
Som gammal expert godkände han min kostym och för att pröva om spelmanstraditionerna fanns kvar satte han ett dragspel i händerna på mig. Detta blev en pinsam upplevelse för mig. Dragspelets väsljud gjorde omedelbart ett gräsligt otrevligt intryck på mig och jag har tyvärr aldrig kunnat förlika mig vid det.
Men ansåg Broman därvid per definition att farfadern – och en lång rad av dennes anfäder – inte varit gentlemän? Låt oss gå till källorna!
Lyckligtvis finns här redan en del tidigare forskning att luta sig mot. Närmare bestämt den som har bedrivits i USA en viss Gregory F. Sullivan, tidigare datatekniker vid John Hopkins University, vilken av någon anledning ofta kallar sig Garson O’Toole; detta bland annat där han skriver på sin hemsida Quoteinvestigator.com – ett forum där han söker utreda just den faktiska bakgrunden till de olika ”bevingade ord” och påstådda bonnes mots som flyger runt i vår tillvaro – inte minst sedan den blivit digital. Och vad gäller påståendet att en gentleman är någon som avstår från att traktera ett visst instrument har han kunnat konstatera att det inte bara tillskrivits upphovsmän som Oscar Wilde och Mark Twain utan att det även nyttjats om långt fler instrument än bara dragspelet; däribland ukulele, saxofon, säckpipa och banjo.
I den allra äldsta version Sullivan kunnat spåra upp – i ett nummer av den Kansasbaserade tidningen The Atchison Weekly Globe från januari 1917 – tillskrivs formuleringen dock en lokal lustigkurre vid namn Frank Fiest, vilken skall ha yttrat att ”My idea of a gentleman is he who can play a cornet and won’t”. Frasen var uppenbarligen slagkraftig, ty raskt började andra amerikanska tidningar citera den, ursprungligen med uttryckliga hänvisningar till Frank Fiest, men snart även utan – och med kornetten utbytt mot andra instrument.

Saxofoner, säckpipor och tolvtonsmusik
Hur ser det då ut med yttrandets svenska version? Här har jag bedrivit motsvarande egna efterforskningar i Kungliga bibliotekets databas med digitaliserade svenska dagstidningar. Och med reservation för att påståendet kan formuleras på något olika sätt – som att gentlemannen ”låter bli”, ”avstår” eller ”inte gör det” visavi spelandet – så kommer det äldsta svenska pressbelägget synbarligen från Aftonbladet den 9 juli 1936. Det instrument vars icketrakterande därvid prisas är då saxofonen. Även här i Sverige får frasen strax vingar: bara några få dagar senare finner man den citerad i Falu Länstidning. Likaså varierar även i vårt land de instrument som gentlemannen inte bör ta i sina händer: såväl säckpipa som ett mer konventionellt instrument som pianot förekommer. Det finns också tydliga tidsmässiga trender. I mitten av 1950-talet handlar det exempelvis i flera tidningar om att låta bli att spela luta med tillhörande sång, vilket får en att undra om delar av den svenska presskåren vid tiden utsatts för en överdos av Evert Taube? Under 1960-talets popmusikvåg är det i stället gitarren som får klä skott. Det finns också varianter där frågan lyfts till en mer övergripande musikalisk nivå än enskilda instrument. I mars 1960 fastslår exempelvis Arbetartidningen att ”En gentleman är en tonsättare som kan skriva tolvtonsmusik men inte gör det”.
Men dragspelet då? Vad jag har kunnat finna dyker detta inte upp i sammanhanget förrän i Dagens Nyheter den 24 september 1997 – det vill säga fjorton år efter Bromans död. Och då tillskrivs citatet jazzmusikern Zoot Sims! Någon sammankoppling av den musikaliska gentlemanmadefinitionen och Sten Broman har jag däremot inte kunnat finna förrän i Skånska Dagbladet för litet drygt elva år sedan: den 27 juni 2014 – en tidpunkt då citerandet av frasen för övrigt generellt börjar explodera i svensk press och nu allt oftare hänförs till just Broman.
Vad hade hänt däremellan? Jo, en viss Robert Gustafsson hade 2009 imiterat Broman i Allsång på Skansen och därvid lagt en försvenskad variant av Frank Fiests gamla yttrande i munnen på sitt då högst avlidna imitationsoffer!

Av allt detta kan följande tre slutsatser dragas:
1. Att Sten Broman högst sannolikt inte har myntat begreppet om vad en gentleman avstår från att spela; i vart fall förutsatt att han inte som 15-åring högst framgångsrikt lyckades leva dubbelliv i Atchison, Kansas, under namnet Frank Fiest.
2. Att det säkerligen är mycket billigare – och troligen även större chans att allt blir korrekt – om man själv skriver ut och ramar in sina Bromancitat än köper dem på nätet.
3. Att om man önskar ha en hel orkester endast bemannad av gentlemän blir instrumenteringen tämligen begränsad.
Fredrik Tersmeden
Fil dr h c, arkivarie vid Universitetet











































Kommentarer