Klarar du medlemskraven? 17 – nätverket för de kvinnliga företagsmiljonärerna

17 nätverket artikel-känk

”För att bli en medlem i 17 ska du kunna visa att du grundat ett eller flera bolag som omsätter (eller har omsatt) minst 50 mkr/år samt kunna verifiera detta med ett årsbokslut eller motsvarande.”
(Källa: 17natverket.se)

Lundaalumnen Carolina Faxe (Ekonomihögskolan, Lunds universitet 1992-1996, Master of Science in Business and Economics, Finance) är en av de 46 framgångsrika företagarna som är med i nätverket 17. Ett nätverk som startades för att påverka entreprenörsklimatet i Sverige. Medlemmarna i 17 har tillsammans 100 bolag, 6000 anställda och omsätter 10 000 000 000. Alla är kvinnor (såklart).

Sunt och hållbart företagande
Makten i svenskt näringsliv har alltför länge funnits hos män i toppen av pyramiden skriver 17 på sin hemsida. Därför vill de inspirera kvinnor att bygga stora bolag eftersom stora bolag påverkar den makten. Och med makt kommer också ansvar för sunt och hållbart företagande, vilket är en av nätverkets stora drivkrafter.

Tiden i Lund var formerande
Carolina Faxe är ägare av TicTac Learn, Nordens ledande leverantör av EdTech (Educational Technology) och omsatte 63 miljoner kr under 2021.

Tiden i Lund var en formerande tid för Carolina, där hon lärde sig kritiskt tänkande, att aggregera mycket information och se samband.

”Jag har alltid gillat att göra affärer och var med i LINC där vi hade ett stort aktieintresse och var pionjärer med en av de första Bloomberg-terminalerna i Sverige. Vi var lite nördiga men det har gått väldigt bra för de flesta som var med i LINC.”

2009 hade Carolina varit vd för Travelstart i drygt tre år med en expansiv lönsamhet. Bolaget växte från 400 miljoner till 1,8 miljarder på 3 år. Men när bolagets ägare ville ha tillbaka vd-rollen fick Carolina gå.

”Denna händelse gav mig en stor drivkraft att själv bygga och äga bolag. Jag förstod att det är ägaren som sitter på den verkliga makten. Min målsättning var att bygga ett bolag värt hundra miljoner. Jag brukar säga att Travelstart var en fantastisk skola i entreprenörskap och jag är väldigt tacksam för den erfarenhet jag fick där, både som ledare och entreprenör.”

Ett skifte i görningen
Bara 30% av alla företagare i Sverige är kvinnor. Trots det visar många studier att bolag med jämställt ledarskap är både mer lönsamma och mer hållbara. Men varför vågar inte fler kvinnor satsa?
Carolina tror ett skifte är i görningen. Ju fler förebilder som finns desto fler blir inspirerade.

”Det har hänt massor de senaste åren när det gäller fokus på frågan om kvinnligt ägande. Jag tror förutsättningarna är goda men det gäller att våga. Kvinnor är nog generellt lite försiktigare men samtidigt väldigt ansvarstagande. ”

Carolinas eget företag tar socialt ansvarstagande på stort allvar. Ungdomar, kvinnliga entreprenörer och mänskliga rättigheter ligger TicTac Learn särskilt varmt om hjärtat. Om Sverige och världen hade fler kvinnliga entreprenörer anser Carolina att det skulle bli ett härligare och mer spännande näringsliv.

”Mitt råd är att tro på dig själv och KÖR! Som entreprenör tvingas man hela tiden lösa olika situationer och det är inget man kan förbereda eller plugga sig till. Sätt upp tydliga mål, var stringent, ha tålamod och omge dig med ett bra team. ”

17 har också ett investerarnätverk som jobbar med att lyfta fram intressanta bolag i expansionsfasen. Investerarna består av medlemmarna plus ett antal utvalda ängelinvesterare och VC-bolag.

Läs mer om 17 nätverket här

Text: Helga Heun